حسین طائب در دیدار با سران شبه‌نظامی شیعه در عراق:‌ حمله به آمریکایی‌ها را افزایش دهید

رویترز: طائب پیام خامنه‌ای مبنی بر «حفظ فشار بر نیروهای آمریکایی تا وقتی که عراق را ترک کنند» را به گروه‌های شبه‌نظامی ابلاغ کرد 

حسین طائب از روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است-عکس از خبرگزاری تنسیم

سه منبع آگاه نظامی و دو منبع امنیتی عراقی گفته‌اند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در جلسه‌ای که روز پنجم ژوئیه (۱۴ تیر) در عراق داشت، شبه‌نظامیان شیعه عراقی را به افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی ترغیب کرده است.

به گزارش رویترز، جلسه طائب با رهبران شبه‌نظامیان شیعه در عراق در محله جادریه، و در ویلایی برگزار شد که در سوی دیگر رودخانه دجله و روبروی سفارت آمریکا واقع شده است.

به دنبال سفر طائب به عراق، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بارها هدف حمله قرار گرفتند. حسین طائب پس از حملات هوایی مرگبار نیروهای آمریکایی علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در مرز عراق و سوریه در تاریخ ۲۷ ژوئن (ششم تیر) به عراق سفر کرد.

پس از حملات هوایی آمریکا، حمله به سربازان و پرسنل آمریکا و پایگاه‌های آنان در عراق افزایش و به شرق سوریه نیز گسترش یافته است .

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع اطلاعاتی و امنیتی مطلع از جلسه طائب با شبه‌نظامیان شیعه در عراق گفت، ایرانی‌ها به عراقی‌ها توصیه کردند که در حملاتشان علیه نیروهای آمریکایی، از ورود به تنش جدی و بزرگ پرهیز کنند.

یکی از منابع نظامی رویترز، که از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان عراقی است و در جلسه فوق حضور داشته، گفت که ایرانی‌ها به شبه‌نظامیان تحت حمایت خود در عراق توصیه کردند که دامنه حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی در سوریه گسترش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر در حالی منتشر شده که تهران و واشنگتن در میانه تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام هستند.

یک مقام عراقی ارشد که مقام‌های ایرانی درباره جلسه رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران او را مطلع کردند، گفت که حسین طائب با چندین تن از رهبران شبه‌نظامیان عراقی دیدار کرد تا «پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران را درباره حفظ فشار بر نیروهای آمریکایی در عراق تا وقتی که منطقه را ترک کنند» به آنان برساند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اتهام‌های آمریکا مبنی بر این که تهران از حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه دفاع می‌کند رد کرده و در عین حال حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در آنجا را محکوم کرد.

عراق با اکثریت جمعیت شیعه پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ صحنه رقابت و رویارویی ایران و آمریکا بوده است.

شبه‌نظامیان شیعه در عراق کارزار ممتد و پیچیده‌ای را علیه نیروهای آمریکایی پیش می‌برند و در این راه از پهپادهای انفجاری استفاده می‌کنند.

دو منبع امنیتی عراقی آگاه به فعالیت‌ها و عملیات‌ گروه‌های شبه‌نظلامی در عراق، گفتند که ایرانی‌ها در نشست با رهبران شبه‌نظامیان شیعه در عراق در تاریخ پنجم ژوئیه، نقشه‌های هوایی مواضع نیروهای آمریکایی در شرق سوریه را در اختیار آنان گذاشتند.

پنتاگون درباره حملات شبه‌نظامیان شیعه در عراق، از جمله حمله راکتی هفتم ژوئیه به پایگاه عین‌الاسد ابراز نگرانی کرده است.

حسین طائب از روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است. رویترز به نقل از مقام ارشد امنیتی عراقی که نخواست نامش فاش شود نوشته است که پس از بی‌نتیجه بودن دیدارهای اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه از عراق و افزایش نیافتن حملات، خامنه‌ای تصمیم گرفت طائب را به عراق بفرستد.

یک مقام دولت عراق به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر می‌رسد ایران از متحدان خود در عراق برای فشار به آمریکا و بازگرداندن آن به توافق برجام استفاده می‌کند. طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای غربی امضا شد، تحریم‌های آمریکا در ازای کاهش فعالیت‌های اتمی تهران لغو می‌شوند.