ترس جمهوری‌خواهان کنگره از اعلام مخالفت با ترامپ

جمهوری‌خواهان کنگره آنقدر ترسیده‌اند که نمی‌توانند اعتراض کنند

 رئیس جمهور آمریکا و سناتور روی بلانت در محل سنای آمریکا. واشنگتن دی‌سی. مارچ ۲۰۱۹
ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

یک استاد دانشگاه علوم سیاسی ادعا می‌کند که تمام جمهوری‌خواهان کنگره با دونالد ترامپ «مشکل» دارند، ولی آنقدر ترسیده‌اند که نمی‌توانند او را به چالش بکشند.

کال جیلسون، استاد دانشگاه ساوترن متودیست (Southern Methodist) می‌گوید، جمهوری‌خواهان اگر رییس‌ جمهوری را تهدیدی علیه حزب خویش و شانس خود در انتخابات ببینند، ممکن است علیه او موضع بگیرند.

آقای جیلسون گفت: «برای هم‌حزبی‌های رییس‌ جمهوری، مسئله به این صورت است که  «آدم» (عامل) ما در بدترین روز خود، خیلی بهتر از «آدم» شما در بهترین روز خود است. آنها با او باقی خواهد ماند تا صاحب مناصب قضایی شوند و تخفیف‌های مالیاتی تصویب کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «تمام جمهوری‌خواهان کنگره با رییس‌ جمهوری مشکل دارند، ولی بیش از حد از او می‌ترسند. اگر او تضعیف شود، این ترس هم کمرنگ خواهد شد».

مطابق گفته‌های این استاد دانشگاه، در هر حال، و به علت هر چه دوقطبی‌تر ‌شدن فضای سیاسی داخلی در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود که بیشتر جمهوری‌خواهان «تا زمانی که موقعیت خودشان به خطر نیفتاده است» با آقای ترامپ باقی بمانند.

مشهور است که در سال ۱۹۷۴، سه تن از رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره به دیدار ریچارد نیکسون در کاخ سفید رفتند تا او را باخبر سازند که به خاطر رسوایی «واترگیت»، قریب به یقین استیضاح خواهد شد.

نیکسون که ماه‌ها علیه این رسوایی مبارزه کرده بود، فردای آن روز استعفای خود را تسلیم کرد.

بیش از ۴۰ سال بعد، از یک واشنگتن شدیدا قطبی‌شده انتظار نمی‌رود تا این دو حزب بر سر استیضاح به توافق برسند، به ویژه با توجه به این که آقای ترامپ از پشتیبانی محکمی در داخل حزب جمهوری‌خواه برخوردار است.

نیک اسمیت، استاد دانشگاه نیوهمپشایر که اخلاقیات و فلسفه درس می‌دهد، گفت: «در گذشته در ایالات متحده اعضای احزاب خود را از رهبران بی‌آبرو شده جدا می‌کردند تا شهرت و نیک‌نامی خود و حزب را حفظ کنند. اما اکنون به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری ترامپ، بیشتر مانند رهبر یک فرقه تا رییس‌ جمهوری ایالات متحده، تاثیری شخصی بر حزب داشته باشد، و با تغییر و تحول حزب به جانب (شبیه‌تر شدن به) تصویر او، راه‌های خروج بسته شده است».

کتلین هال جیمیسون، مدیر مرکز سیاست‌های دولتی اننبرگ از دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Centre) می‌گوید، با درگذشت جان مک‌کین در سال گذشته، دیگر شخصیت محافظه‌کاری با قدرت کافی وجود ندارد که آقای ترامپ را به چالش بکشد.

او گفت: «چه کسی خواهد رفت و اعتبار کافی پیش دونالد ترامپ خواهد داشت که او به حرفش گوش کند؟ میت رامنی؟ میچ مک‌کانل؟ لیندزی گراهام؟ به محض این که هر یک از ایشان سخنی غیرمتعارف بر زبان آورد، ترامپ ضد او خواهد شد».

رییس‌ جمهوری در روز شنبه به آقای رامنی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲، تاخت چرا که وی از درخواست ترامپ از چین مبنی بر تحقیق علیه جو بایدن، رقیب خود در انتخابات ۲۰۲۰، انتقاد کرده است.

آقای رامنی در توییتر نوشته بود: «وقتی تنها شهروند امریکایی نام‌برده شده توسط رییس‌جمهوری برای تحقیق از جانب چین، رقیب سیاسی وی، و نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات است، آشکارا حاکی از آن است که از انگیزه‌های سیاسی نشات گرفته است».

در پاسخ، آقای ترامپ این جمهوری‌خواه ارشد را «مردک خودبزرگ‌بین» نامید که «هیچ‌وقت نمی‌دانست چگونه پیروز شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent