موافقت مقامات دولت با شهادت دادن در روند استیضاح رسوایی اوکراین

مخالفت شدید مایک پومپئو با این تصمیم 

Nicholas Kamm / AFP - دانولد ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ 

دو عضو کابینه‌ ترامپ اعلام آمادگی کردند تا در تحقیقات کنگره برای استیضاح رئیس جمهور در مورد آنچه تماس نامناسب ترامپ با رهبر اوکراین خوانده می‌شود شهادت دهند و بدین ترتیب آشکارا با درخواست مایک پومپئو از آنان مبنی بر عدم همکاری با مجلس مخالفت کردند.   

ترامپ در توییترش فرد افشاگری را محکوم کرده که ادعا کرده رئیس جمهوری ایالات متحده از رئیس جمهور اوکراین خواسته جو بایدن را رسوا کند. وزیر امور خارجه نیز دموکرات‌ها را به «ارعاب و ضرب و شتم» کارمندان‌اش متهم کرده است. در همین حال دو عضو ارشد کارمندان دیپلماتیک وزارت امور خارجه گفته‌اند اطلاعات را در اختیار مجلس قرار خواهند داد.

ماری یووانوویچ سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین که چندین ماه زودتر به واشنگتن دی سی فراخوانده شد روز ۱۱ اکتبر شهادت خواهد داد.

در همین حال کمیته‌ اطلاعاتی خانه‌ نمایندگان ملت به یو اس مدیا گفت کرت وولکر فرستاده‌ ویژه‌ ایالات متحده به اوکراین که جمعه‌ گذشته از سمت‌اش استعفا داد قرار است روز پنجشنبه در برابر این کمیته حاضر شود.

این تصمیم دو دیپلماتی که یکی از آنان هنوز در استخدام وزارت امور خارجه است از اهمیت چشمگیری برخوردار است. دموکرات‌‌ها از پنج مسئول وزارت امور خارجه خواسته بودند شهادت دهند، اما آقای پومپئو روز پنجشنبه آشکارا از این پنج تن خواسته بود با آنان همکاری نکنند.

او در نامه‌ای به الیوت اِنگِل، نماینده‌ دموکرات کنگره و رئیس کمیته‌ امور خارجه‌ مجلس نوشت «نگران تبعات درخواست‌تان هستم که می‌تواند تلاش برای ارعاب، ضرب و شتم و رفتار نامناسب با اعضای برجسته‌ وزارت امور خارجه تلقی شود، اعضایی شامل مقامات شاغل این وزارت‌خانه که اکنون هدف این کمیته قرار گرفته‌اند». انگل از آن پنج نفر خواسته بود شهادت بدهند.

آقای انگل به همراه دو عضو دیگر این کمیته، آدام شیف و الیجاه کامینگز، آقای پمپئو را به عدم همکاری با این کمیته متهم کردند.

آنان نوشتند: «او باید فوراً دست از ارعاب شاهدان وزارت امور خارجه بردارد تا هم خودش و هم رئیس جمهور در امان باشند».

رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی در دیدار با تام کروز و مذاکره با او در مورد مکان فیلم‌برداری او را «خوش‌تیپ» خواند.

در یادداشتی که کاخ سفید هفته‌ پیش در رابطه با تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه‌ میان آقای ترامپ و ولادیمیر زلنسکی منتشر کرد نام آقای وولکر و خانم یاوونوویچ نیامده است. 

آقای ترامپ می‌گوید خانم یاوونوویچ که در ماه می فراخوانده شد «دردسرساز» بود. او افزود: «خانم یاوونوویچ در اوکراین با آدم‌های دردسرسازی سروکار داشت».

به هرحال در متن دادخواهی افشاگرانه‌ای که اخیراً بهانه‌ای برای استیضاح رئیس جمهور توسط دموکرات‌ها شده نام هر دوی این افراد آمده است. دادخواهی‌ای که آقای ترامپ را به «استفاده از قدرت برای درخواست مداخله‌ کشوری بیگانه در انتخاب ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰» محکوم کرده است.

در این متن آمده خانم یاوونوویچ از دادستان کل یوری لوتسنکو انتقاد کرده بود و به عملکرد ضعیف سازمان او در مبارزه با فساد تاخته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در این متن آمده آقای وولکر جزو آن دسته از مسئولین دولتی ایالات متحده است که مأمور بوده «خسارت» وارده به امنیت ملی ایالات متحده در اثر تماس رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ، با آقای زلنسکی را جبران کند.

روز سه‌شنبه که آقای ترامپ گفت می‌خواهد فرد افشاگر را شناسایی کند، سناتور ارشد جمهوری‌خواهان چاک گرسلی نیز گفت در حفاظت از فرد افشاگر هرکاری از دستش برآید می‌کند.

آقای گرسلی، رئیس کمیته‌ قضایی مجلس سنا گفت: «به نظر می‌رسد این شخص از قوانین حمایت از افشاگران پیروی کرده و باید سخنان او را شنید و از او محافظت کرد. ما همیشه باید هویت و اطلاعات افشاگران را همانطور که خودشان می‌خواهند محرمانه نگه داریم. پیش از اینکه سخنان فرد افشاگر را بشنویم نباید حکم بدهیم و رأی صادرکنیم. باید اول حقایق موجود را به دقت دنبال کنیم».

این که آیا سه عضو دیگر وزارت امور خارجه (مشاور معاون وزیر امور خارجه جورج کنت، مشاور وزیر امور خارجه تی اولریچ برچبول و سفیر ایالات متحده در اتحادیه‌ اروپا گوردون سوندلند) مایل به همکاری با دموکرات‌ها و دادن اطلاعات به آن‌ها هستند یا نه هنوز مشخص نیست.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent