وام ۱۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی به لبنان برای خرید گندم

وزیر اقتصاد لبنان ضمن اعلام این خبر گفت که هدف از وام بانک جهانی کمک به بیروت برای خرید و واردات گندم و ثابت نگه داشتن قیمت نان در ۹ ماه آینده است

دولت لبنان تلاش می‌کند تا سوبسید گندم را حفظ و قیمت نان را ثابت نگه دارد- REUTERS/Mohamed Azakir

بانک جهانی با پرداخت وام ۱۵۰ میلیون دلاری به لبنان موافقت کرد. وزیر اقتصاد لبنان ضمن اعلام این خبر، گفت که هدف از وام بانک جهانی کمک به بیروت در خرید و واردات گندم و ثابت نگه داشتن قیمت نان برای ۹ ماه آینده است.

امین سلام، وزیر اقتصاد لبنان، گفت که وام بانک جهانی موسوم به «واکنش سریع تامین گندم لبنان»‌ بهره کمی دارد و باید مورد تایید دولت و مجلس لبنان نیز قرار گیرد.

یک سخنگوی بانک جهانی گفت که وام فوق برای «تامین بودجه فوری واردات گندم و جلوگیری از کمبود این کالا در کوتاه‌مدت، و نیز پایین نگه داشتن قیمت نان برای خانوارهای کم‌درآمد، از جمله پناهجویان، در لبنان است.»‌

به گفته بانک جهانی، یک‌سوم از جمعیت شش میلیونی لبنان، از جمله جمعیت یک میلیونی پناهجویان سوری مقیم این کشور حوزه دریای مدیترانه، به فقر دچارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت لبنان بخش بزرگی از مواد خوراکی مصرفی مردم کشور را وارد می‌کند و اختصاص وام، کمک بزرگی به تثبیت قیمت نان و حفظ سوبسیدهای دولتی به شمار می‌رود. ‌پس از سقوط اقتصاد در سال ۲۰۱۹ و کاهش ۹۰ درصدی ارزش پوند لبنان، این کشور اکنون با بحران شدید اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که بیروت احتمالا ناگزیر از لغو سوبسید گندم خواهد بود. بزرگ‌ترین سیلوی نگهداری غلات در لبنان، در نیمه سال ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت منفجر شد، و لبنان حتی قادر به ذخیره گندم نیست و مجبور است آن را در سیلوهای کوچک‌تر در نقاط مختلف نگهداری کند.

اوکراین تامین‌کننده بخش چشمگیر گندم مصرفی لبنان بوده است و حالا نخستین تاثیر جنگ در اوکراین، کمبود نان در تمامی کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، مصر، تونس، و لیبی است و کشورها را به فکر یافتن منابع جدید و تامین گندم از کشورهای دیگری چون آرژانتین، کانادا، و آمریکا انداخته است.

بیشتر از جهان