آمریکا مدیران بانک گازپروم و چند تلویزیون روسی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا در حال تنظیم کنترل‌های اضافی بر روی فروش مواد شیمیایی به روسیه است

محدودیت‌های جدید کنترل صادرات با هدف کاهش مستقیم تلاش‌های جنگی پوتین اعمال شده است- AFP

ایالات متحده روز یکشنبه، ۸ مه، ضمن اعلام تحریم‌هایی علیه سه شبکه تلویزیونی روسیه، شهروندان آمریکایی‌ را از ارائه خدمات حسابداری و مشاوره به روس‌ها منع کرد. همچنین، مدیران شرکت خدمات مالی و بانکی «گازپروم‌بانک» به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم شدند.

به گزارش رویترز، این اقدام، جدیدترین تلاش ایالات متحده برای افزایش فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، پس از حمله مسکو به اوکراین است. این تحریم‌ها در حالی اعلام می‌شود که جو بایدن به صورت مجازی با رهبران «گروه هفت» و ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، درباره جنگ گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌هایی که علیه مدیران گازپروم‌بانک تعیین شده است، اولین اقدامی است که بزرگ‌ترین صادرکننده گاز روسیه را هدف قرار می‌دهد. تاکنون ایالات متحده و متحدانش از انجام اقداماتی که ممکن است منجر به اختلال در انتقال گاز به اروپا شود، اجتناب کرده‌اند.

یک مقام ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفت: «این یک تحریم کامل نیست. ما دارایی‌های گازپروم‌بانک را مسدود نمی‌کنیم یا هرگونه معامله با گازپروم‌بانک را ممنوع نمی‌کنیم. آنچه می‌خواهیم نشان ‌دهیم، این است که گازپروم‌بانک یک پناهگاه امن نیست و بنابراین برخی از مدیران ارشد تجاری آن‌ها را تحریم می‌کنیم تا فشار بیشتری ایجاد کنیم.»

کاخ سفید گفت که ایستگاه‌های تلویزیونی تحریم‌شده، مشتمل بر شرکت سهامی کانال یک روسیه، ایستگاه تلویزیونی روسیه-۱، و شرکت سهامی پخش ان تی وی NTV، مستقیم یا غیرمستقیم از سوی دولت (روسیه) کنترل می‌شوند.

هشت مدیر اجرایی «اسبر بانک» (Sberbank) که یک سوم دارایی‌های بانکی روسیه را در اختیار دارد، بانک صنعتی مسکو و ١٠ شرکت تابعه آن، نیز به فهرست تحریم‌ها افزوده شدند.

محدودیت‌های جدید کنترل صادرات با هدف کاهش مستقیم تلاش‌های جنگی پوتین، از جمله کنترل موتورهای صنعتی، بولدوزرها، محصولات چوبی، موتورها، و پروانه‌‌های خنک‌کننده اعمال شد.

شرکت «پروم تکنولوژیا» (Promtekhnologiya) سازنده سلاح، همراه با هفت شرکت کشتی‌رانی و یک شرکت حمل و نقل دریایی، نیز تحریم شدند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای، مجوزهای صادرات مواد ویژه هسته‌ای به روسیه را تعلیق خواهد کرد.

 مقام ارشد دولت آمریکا گفت که اتحادیه اروپا در حال تنظیم کنترل‌های اضافی بر روی فروش مواد شیمیایی به روسیه است که مستقیما بر تلاش‌های نظامی آن اثر می‌گذارد.

روسیه تهاجم خود به اوکراین را «عملیات ویژه» می‌نامد که می‌گوید برای اشغال سرزمینی طراحی نشده است، بلکه برای از بین بردن قابلیت‌های نظامی همسایه جنوبی‌ و تسخیر آنچه «ملی‌گرایان خطرناک» می‌نامد، تنظیم شده است. اما اوکراین و متحدانش می‌گویند که روسیه جنگ بی‌دلیلی را علیه کشوری مستقل آغاز کرده است.

بیشتر از جهان