تشدید بحران گرانی و سیسمونی گیت؛ حمله بی‌سابقه قالیباف به دولت رئیسی

قالیباف که این روزها رسوایی‌های متعددی را پشت سر گذاشته، با رفع اتهام از خود و مجلس، ابراهیم رئیسی و دولت او را مسئول وضع موجود دانست

افزایش ناگهانی قیمت انواع نان و ماکارونی در ایران که با اعتراض‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی حضور مردم در خیابان‌های شهرهایی از جمله شیراز، سوسنگرد و ایذه مواجه شده، صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد.

امروز یکشنبه هجدهم اردیبهشت، نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیران اقتصاد و کشاورزی به بررسی گرانی‌های اخیر پرداختند. با این حال، انتقادها پشت درهای بسته باقی نماند و به صحن علنی مجلس نیز رسید.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که این روزها تحت فشار رسوایی‌های گوناگونی مانند ماجراهای «سیسمونی‌گیت» و «سوریه‌گیت» قرار گرفته، تلاش کرد از آب گل‌آلود گرانی‌ها به نفع خودش و مجلس بهره بگیرد.

قالیباف در حالی که در جلسه روز یکشنبه تلاش داشت مجلس را مخالف و بی‌خبر از گرانی‌ها نشان بدهد، اظهار کرد: «دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه‌ای عمل کرد که باعث نگرانی مردم شد. درواقع بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند.»

به گزارش ایسنا، او از دولت روحانی نیز انتقاد کرد و گفت: «فراموش نکنیم که با تصمیمات خلق‌الساعه و تعیین ارز ۴۲۰۰ در دولت گذشته چه ضربه بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده شد و کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند باید پاسخگو باشند.»

رئيس مجلس شورای اسلامی که این روزها مورد انتقادهای گسترده و اتهام‌هایی مانند ریاکاری و فساد گسترده واقع شده، بدون شکستن سکوت در باره موارد مطرح‌شده علیه خود و خانواده‌اش، از دولت خواست که صادق باشد و با مردم حرف بزند.

قالیباف تاکید کرد: «خدای ناکرده به گونه‌ای عمل نکنیم که مردم احساس کنند در موضوعی غافلگیر شدند. باید با مردم صحبت کنیم. تجربه نشان داده صحبت کردن، قانع کردن و توضیح دادن و توجیه کردن کار درستی است به خصوص از طرف ما که نماینده مردم هستیم و دولت که مجری است.»

او همچنین با انتقاد از پایین آمدن قدرت خرید قشر محروم و حتی طبقه متوسط، ادعا کرد که مصوبه مجلس درباره قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر ارائه کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیک به مردم می‌تواند گرانی‌ها را کنترل کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قالیباف با اشاره به این که بر اساس این طرح اجناس به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم داده می‌شود، توضیح داد: «در این مدل برای چند قلم کالای ضروری معیشتی مثل مرغ، تخم مرغ، روغن، پنیر و موارد مشابه برای هر نفر مقدار مشخصی در ماه در نظر گرفته می‌شود و مردم آن کالا را تا اندازه در نظر گرفته شده به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خرید می‌کنند.»

نمایندگان مجلس: گرانی‌ها کمرشکن است

در همین حال، برخی دیگر از اعضای مجلس نیز از دولت ابراهیم رئیسی درباره موضوع گرانی‌های اخیر انتقاد کردند و نسبت به ادامه وضعیت اقتصادی موجود تذکر دادند. نمایندگان منتقد با اشاره به این که چرا حذف یارانه‌ها از نان آغاز شده است، گرانی‌ها را غیرقابل تحمل دانسته و با اشاره به گفته‌های متناقض و متفاوت مسئولان دولتی درباره نحوه مدیریت یارانه‌ها و ارز ترجیحی، خواستار تغییر در تیم اقتصادی دولت شدند.

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز با بیان این که گرانی‌ها ستون فقرات مردم را می‌شکند، از نبود نظارت انتقاد کرد و گفت:‌ «مشکل کشور مافیا، سلاطین مرغ و شکر و تخم‌مرغ و خوراک دام است. این مشکل را باید حل کرد که به دستگاه‌های قوی نظارتی نیاز دارد. دولت می‌خواهد با اسب لنگ کار اقتصادی کند، اما باید اسب لنگ را عوض کند.»

صدیف بدری،‌ نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد از این که چرا رئیس جمهور برای توضیح درباره گرانی‌ها به مجلس نرفته، گفت: «دولت هیچ اطلاع‌رسانی در مورد حذف یارانه نان نداشت. این همان مشکلی است که ما برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ داشتیم و به دولت نیز انتقاد کردیم و دولت فعلی نیز همان روش را پیش گرفته است.»

پس از آن، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشتباه خواندن اقدام دولت گفت:‌ «از همان ابتدای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی مجلس این بود که اگر بخواهیم در سال ۱۴۰۱ قیمت‌ها را کنترل کنیم، نیاز به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه داریم، اما دولت معتقد بود با ۱۷۲ هزار میلیارد تومان نیز می تواند مشکلات را حل کند و در نتیجه مجلس ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را مصوب کرد.»

او نیز گرانی‌های اخیر را کمرشکن دانست و گفت: «اشتباه بزرگ این بود که دولت قبل از آماده کردن جامعه و پیوست‌های اطلاع رسانی دست به کارهایی زد که نتیجه آن هم مشخص شد.»

مجتبی محفوظی، نماینده دیگری بود که با انتقاد تند از دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی بیان کرد: «نان را برای مردم باقی بگذارید.» او در نطق میان‌دستور خود در مجلس خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «یادتان هست آن زمان که رئیس قوه قضائیه و یکی از سه عضو شورای سران قوا بودید، پیرامون گرانی بنزین ۹۸ بیانیه‌ای منتشر کردید، آنجا مسئولیت کار را بر دوش دولت مستقر انداختید و از شیوه عملکرد دولت انتقاد کردید. حالا سه سال بعد از آن، سید محرومان به عنوان رئیس دولت سیزدهم در ماجرای افزایش قیمت آرد کاری مشابه دولت قبل انجام داد. آیا می‌توانید از مدیران زیرمجموعه ملی و استانی‌تان بخواهید توضیحی به مردمی بدهند که جنابعالی نداده‌اید؟»

انتقاد و حمایت شدید چند روزنامه از ابراهیم رئیسی 

در کنار اعتراض نمایندگان مجلس، گرانی‌ها اکنون باعث آشکار شدن شکاف‌ها و اختلافات در جکومتی شده که تصور می‌شد به‌طور یکدست در اختیار نیروهایی قرار گرفته که علی خامنه‌ای از آنان به عنوان جوانان متعهد و انقلابی یاد می‌کند.

روز یکشنبه روزنامه کیهان، به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان، به تندی به مسیح مهاجری، نماینده علی خامنه‌ای و مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، حمله کرد و خواستار عذرخواهی او شد.

مسیح مهاجری با انتشار سرمقاله‌ای در روز شنبه هفدهم اردیبهشت، خواهان کنار رفتن «شجاعانه» ابراهیم رئیسی از قدرت شده و نوشت‌ه بود: «حالا که روشن شده شما نمی‌توانید از عهده حل مشکلات برآیید، شجاعانه کنار بروید و کار را به افراد کاردان بسپارید تا مردم و کشور را از این گرداب خطرناک نجات بدهند.»

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در این سرمقاله تاکید کرده بود که با گذشت چند ماه از شروع به کار دولت، گرانی و کمبود ماکارونی و روغن را نمی‌توان به گردن قاچاق انداخت و «نباید تمام کاسه‌کوزه‌ها را بر سر قبلی‌ها شکست.»

او همچنین با اشاره به وعده‌های ابراهیم رئیسی برای کاهش قیمت‌ها، خطاب به او پرسید که چقدر زمان لازم است تا متوجه شوید کشور با گفتاردرمانی اداره نمی‌شود؟

روزنامه کیهان، در پاسخ به این سرمقاله، روز یکشنبه نوشت: «خود مسیح مهاجری باید قبل از هر چیز به خاطر ارائه تحلیل‌های مسمومی که موجب گرفتار کردن اقتصاد کشور و مردم شده، از افکار عمومی و نظام عذرخواهی کند.»

 

کیهان نوشت که مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در دوره دولت روحانی «رویش را به سمت دیگری چرخانده بود» و به‌جای بازخواست مدیران «مجیز آنها را می‌گفت یا حداکثر لکنت زبان داشت.»

روزنامه جوان نیز که وابسته به سپاه پاسداران است،‌ با انتشار مطلبی در همان روز از اقدام دولت سیزدهم حمایت کرد و اعتراض به گرانی‌ها را نوعی فضاسازی دانست. این روزنامه در مطلبی با عنوان «حل چالش نان، در گرو مفاهمه‌ای راهبردی» نوشت: «برخی بازیگران سیاسی و ذی‌نفعان وضع جاری اقدام به فضاسازی سنگینی علیه تصمیم دولت ابراهیم رئیسی برای گران کردن بهای آرد کرده‌اند.»

رسول سنائی‌راد، سردار سپاه و معاون دفتر عقیدتی - سیاسی فرمانده کل قوا در این مطلب نوشت که «سرانه مصرف نان مردم ایران بالا است و با اجرای نرخ‌گذاری جدید مصرف نان ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.»

معاون دفتر علی خامنه‌ای در بخش دیگری از این مطلب اقدامات دولت رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گران کردن کالا‌ و غذا را نشانه «تعهد و مسئولیت‌شناسی» او دانست و مدعی شد افرادی که پیش از او زمام امور را در دست داشتند به دلیل ترس از قضاوت افکار عمومی و نیازشان به رای مردم دست به این اقدام نمی‌زدند.