ایتالیا کشتی ۵۷۰ میلیون پوندی ولادیمیر پوتین را توقیف کرد

این کشتی تفریحی ظرفیت تا ۱۸ مهمان و ۴۰ خدمه را دارد

دولت ایتالیا یک ابرکشتی تجملی را توقیف کرده که ارزش تخمینی آن ۵۷۰ میلیون پوند است و گمان می‌رود به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ربط داشته باشد.

توقیف این کشتی در چهارچوب تحریم‌هایی انجام گرفته که اتحادیه اروپا بابت حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین علیه این کشور وضع کرده است و بر اساس آن کشتی‌های تفریحی مشابهی متعلق به الیگارش‌های روسیه نیز توقیف شده‌اند.

کشتی شش‌‌عرشه‌ای شهرزاد از سپتامبر گذشته در بندر «مارینا دی کاررا» در توسکانی در دست تعمیر بود. فعالیت‌های اخیر خدمه در عرشه این تصور را پیش آورد که آماده می‌شوند تا با کشتی راهی دریا شوند و درخواست‌ها برای توقیف آن در چهارچوب تحریم‌ها افزایش یافت.

وزارت دارایی ایتالیا با صدور بیانیه‌ای و بدون نام بردن از کسی اعلام کرد مالک این کشتی تفریحی با «عناصر سرشناس دولت روسیه» پیوندهایی دارد. مقام‌های ایالات متحده نیز پیش از این به نیویورک‌تایمز گفته بودند این کشتی ممکن است متعلق به پوتین باشد، اما این موضوع مورد تایید رسمی قرار نگرفته بود.

هواداران آلکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین نیز معتقدند این کشتی متعلق به رئیس‌جمهوری روسیه است. بر اساس گزارشی در ماه مارس، سازمانی که ناوالنی تاسیس کرده است می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشانگر تعلق این کشتی به پوتین است، زیرا چندین خدمه آن ماموران سازمان فدرال خدمات‌ حراستی (اف.اس.او) روسیه‌اند. این سازمان وظیفه حفاظت از رئیس‌جمهوری را به عهده دارد.

گای بنت پیرس، ناخدای بریتانیایی کشتی شهرزاد هم در ماه مارس تعلق آن به پوتین یا آمدن او به این کشتی را تکذیب کرده بود. او به نیویورک‌تایمز گفته بود «هرگز او را ندیده‌ام. هرگز او را ملاقات نکرده‌ام.»

چند روز بعد بنت-پیرس گفت: «چاره‌ای نداشته است» که هویت مالک را به پلیس ایتالیا بگوید و افزود: هیچ شکی ندارم که با این کار تمام گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌های منفی در مورد این کشتی برطرف می‌شود.

دولت ایتالیا اعلام کرد پلیس روز جمعه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) برای اجرای حکم توقیف وارد این کشتی شد که دارای دو فرودگاه بالگرد است و طول آن بیش از ۱۳۵ متر (۴۵۰ فوت) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها می‌گویند برای شناسایی مالک واقعی این کشتی که در جزایر کایمن به ثبت رسیده و سازنده آن هم شرکت آلمانی لورسن است، خیلی دردسر کشیدند. به گزارش رویتر این کشتی تفریحی ظرفیت تا ۱۸ مهمان و ۴۰ خدمه را دارد و مالک در سال ۲۰۲۰ آن را تحویل گرفت.

مقام‌‌های ایتالیا می‌گویند در هیچ کدام از فهرست‌های تحریم که بروکسل بعد از اعلان جنگ پوتین در ۲۴ فوریه تدوین کرده است نام این مالک وجود نداشت، اما رم از بروکسل درخواست کرد این مشکل را برطرف کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی ماه مارس خود در مجلس ایتالیا از دولت این کشور خواست این کشتی را در چهارچوب اقدام‌های اتحادیه اروپا برای تحت فشار قرار دادن پوتین توقیف کند.

ایتالیا در راستای وارد کردن فشار مالی به مسکو در ماه مارس و آوریل کشتی‌ها و ویلاهایی با ارزش بیش از ۷۷۰ میلیون پوند متعلق به میلیاردرهای روسی که روابط صمیمانه با پوتین دارند را توقیف کرد.

در حالی‌ که الیگارش‌های روسیه در سراسر جهان به تکاپو افتاده بودند تا کشتی‌های تفریحی و دیگر دارایی‌های تجملی خود را از چنگ دولت‌های غربی خارج کنند، ایتالیا قبل‌تر در ماه مارس هم کشتی غول‌پیکر ۵۳۰ میلیون پوندی متعلق به میلیاردر روسی، آندری ملنیچنکو را توقیف کرد.

در ماه آوریل هم مقام‌های آلمان، دلبر، بزرگ‌ترین ابرکشتی تفریحی جهان به طول بیش از ۱۵۴ متر (۵۱۲ فوت) متعلق به میلیاردی به نام علیشیر عثمانوف را پیش از آن که مالکیت کشتی را به خواهرش انتقال دهد، توقیف کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان