«پوتین به خاطر گفته‌های لاوروف از نخست‌وزیر اسرائیل عذرخواهی کرد»

اظهارات وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو روز یک‌شنبه‌اش با تلویزیون ایتالیا، بلافاصله با واکنش تند رسانه‌ها و مقام‌های دولتی اسرائیل مواجه شد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک موضع‌گیری تحریک‌آمیز گفته بود آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در جریان جنگ دوم جهانی، خودش یهودی‌تبار بود و «خون یهودی» داشته است- Maxim SHIPENKOV / POOL / AFP

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، به سبب گفته‌های تحریک‌آمیز فرستاده ارشد کرملین عذرخواهی کرد.

اوایل این هفته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک موضع‌گیری تحریک‌آمیز گفته بود آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در جریان جنگ دوم جهانی، خودش یهودی‌تبار بود و «خون یهودی» داشته است.

موضع‌‌گیری لاوروف، تنها چند روز بعد از برگزاری مراسم یادبود قربانیان «هولوکاست»، یکی از مهم‌ترین مناسبت‌ها در تقویم اسرائیل، مطرح شد.

اظهارات وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو روز یک‌شنبه‌اش با تلویزیون ایتالیا، بلافاصله با واکنش تند رسانه‌ها و مقام‌های دولتی اسرائیل مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر نخست وزیری اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد: نخست وزیر، عذرخواهی رئیس جمهوری روسیه را به خاطر گفته‌های لاوروف پذیرفت و از او به دلیل شفاف‌سازی دیدگاه‌اش در قبال یهودیان و هولوکاست سپاس‌گزاری کرد.»

مقام‌های کرملین روز پنج‌شنبه اعلام کردند پوتین با نخست وزیر اسرائیل درباره «حافظه تاریخی، هولوکاست و وضعیت اوکراین» صحبت کرده است. 

در موضع‌گیری روز پنج‌شنبه دفتر رئیس جمهوری روسیه، هیچ اشاره‌ای به عذرخواهی شخص پوتین از نخست وزیر اسرائیل نشده است.

علاوه بر مقام‌ها و رسانه‌های اسرائيلی، مقام‌های دولتی بسیاری از کشورهای غربی نیز نسبت به گفته‌های روز یک‌شنبه وزیر خارجه روسیه واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

لاوروف در بخش دیگری از موضع‌گیری خود گفته بود: «شماری از بدترین یهود‌‌ی‌ستیزان جهان، خودشان یهودی هستند.»

 گفته‌های روز یک‌شنبه وزیر خارجه روسیه در پیوند با مسئله یهودی بودن ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، مطرح شد.

از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، مقام‌ها و رسانه‌های دولتی روسیه ادعا کرده‌اند که عملیات نظامی کرملین در خاک اوکراین، به منظور مقابله با گروه‌های «نازی‌» صورت گرفته است.

بیشتر از جهان