وزیر کشور: باید کمربندها را محکم ببندیم

قیمت مواد غذایی طی یک سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است

 بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای با غرب است‌ـ عکس از اقتصاد آنلاین

حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت آرد اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده‌ مردم را برانگیخته است. گرانی نان و کمبود ماکارونی موجب شده است تا سفره اقشار آسیب‌پذیر که پیش‌تر از گوشت و مرغ خالی شده بود، بیش از پیش با مشکل روبه‌رو شود، اما حالا وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اقدام اخیر دولت در مسیر «عدالت» است و به مردم توصیه کرد که باید کمربندها را محکم ببندیم، دچار حاشیه نشویم و تحت فرمان مستقیم رهبر جمهوری اسلامی با قدرت به جلو برویم.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی انتقادها به مشکلات در کشور را عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای اسرائیل خواند و افزود: «در خارج از ایران، کسانی هستند که می‌خواهند جمهوری اسلامی را از پیمودن این گام‌های بلند که بسیار مهم است، بازدارند.»

مشخص نیست مخاطب اصلی وزیر کشور جمهوری اسلامی کیست، زیرا طی روزهای اخیر اقشار مختلف مردم و حتی برخی از مسئولان فعلی و پیشین در جمهوری اسلامی به‌صراحت با آزادسازی قیمت آرد مخالفت کردند. در برخی شهرها نیز اعتراض‌هایی مردمی علیه گرانی نان صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح شد که رسول سنائی‌راد، عضو سپاه پاسداران و معاون دفتر عقیدتی-سیاسی فرمانده کل قوا، از تصمیم دولت ابراهیم رئیسی برای گران کردن نان و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی دفاع کرد و گفت سرانه مصرف نان مردم ایران بالا است و با اجرای نرخ‌گذاری جدید، مصرف نان ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مشکلات اقتصادی که بسیاری از کارشناسان معتقدند ناشی از تحریم‌ها و به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای با غرب است، فشار بر دولت جمهوری اسلامی را افزایش داده است، به طوری که برخی برآوردها از کسری بودجه ۵۰ درصدی خبر می‌دهد. در این شرایط، دولت در تلاش است تا با حذف یارانه‌ها بخشی از تعهدهای دولت را کاهش دهد، موضعی که البته در شرایط اقتصادی وخیم فعلی، فشاری مضاعف به مردم وارد می‌کند.

در همین رابطه، سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در پاسخ به این انتقاد که ممکن است حذف یارانه نان به شورش مردمی منجر شود، گفت: «ممکن است شما می‌گویید این وضع منجر به انقلاب و دعوا می‌شود، من می‌گویم بله، می‌دانم چون این ارز را به‌موقع حذف نکردیم و به این وضع دچار شدیم، اما اگر باز هم نکنیم باید با شورش‌های بزرگ روبه‌رو شویم، زیرا ما زیرساخت این را نداریم که دائما این دلار ۴۲۰۰ را پرداخت کنیم.»

در یک سال اخیر، قیمت نان، گوشت، برنج، مرغ، روغن و لبنیات جهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است به طوری که برخی اقلام حتی چند برابر شده‌اند.