برگزاری نمایشگاه نقاشی و رسامی «گالری برجام» در کابل

تلاش هنرمندان افغانستانی برای پویایی هنر در کشورشان

عکس از فرهاد نوری، خبرنگار ایندیپندنت فارسی در کابل

روز جمعه ۱۲ مهر، نخستین نمایشگاه نقاشی و رسامی زیر نام «گالری برجام» در شهر کابل برگزار شد. در این نمایشگاه هنری تعداد «چهل و ‌دو اثر نقاشی و رسامی» به نمایش گذاشته شد که مورد تشویق شرکت‌کنندگان قرار گرفت. مسئولان گالری برجام، هدف این نمایشگاه را «به نمایش گذاشتن استعدادها و توانایی‌های هنرمندان نقاشی و رسامی افغانستان» خواندند و گفتند که برگزاری چنین برنامه‌هایی در کشور، باعث تشویق هنرمندان می‌شود و شهروندان نیز با هنر هنرمندان کشورشان بیشتر و بهتری آشنا می‌شوند.

مصوراحمدی، موسس و بنیان‌گذار گالری برجام، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایندیپندنت فارسی، گفت:«نمایشگاه گالری برجام، برای نخستین بار است که در افغانستان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه تعداد چهل و دو اثر هنری به نمایش گذاشته شده است و هدف ما از این برنامه رشد هنر و تشویق هنرمندان نقاشی و رسامی در افغانستان است و در کنار آن، شهروندان ما با هنر نقاشی و رسامی هنرمندان‌شان بیشتر آشنایی پیدا می‌کنند».

آقای احمدی افزود: «حدود هشت سال است که من در بخش هنر نقاشی و رسامی مشغول هستم و از روز نخست کارم وعده کرده بودم که به‌زودی چنین برنامه‌هایی را در سراسر افغانستان برگزار خواهیم کرد تا شهروندان ما در مورد هنرمندان‌شان که در این بخش فعالیت دارند، آشنایی بیایند و آنها را تشویق کنند و بدانند که در کشورشان هنرمندان موفق و با استعدادی نیز وجود دارد».

آقای احمدی می‌خواهد با ایجاد این گالری برجام، هنرمندان نقاش دیگر را نیز دور هم جمع کند تا در کنار هم کار کنند. او گفت:«امید دارم که این نمایشگاه بتواند پل ارتباطی میان تمام هنرمندانی که در بخش نقاشی و رسامی فعالیت دارند، شود و از این طریق به اهداف بلند که دارند، دست یابند».

وی از دولت‌مردان افغانستان خواست که به تمام هنرمندان افغانستان که در هر بخش هنری فعالیت دارند، کمک مالی و معنوی بکند و نیز توجه جدی به تامین امنیت‌شان داشته باشد.

وژمه شجاعی، یکی از بانوان نقاش که در این برنامه مشارکت کرده است و می‌خواهد از نمایشگاه دیدن کند، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «افتتاح یا برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها، تحت هر عنوانی که باشد، می‌تواند برای شهروندان یک کشور سوژه‌های مثبتی در عرصه هنر ارائه کند و برگزاری چنین برنامه‌هایی توسط هنرمندان جوان کشور، ما را به آینده خوشبین می‌سازد».

بانو شجاعی افزود: «بیشتر مردم ما در مورد کارکردهای هنرمندان‌شان درست آگاهی ندارند و به همین دلیل، هیچ گونه تشویقی هم از طرف‌شان صورت نمی‌گیرد. برگزاری چنین نمایشگا‌ه‌هایی باعث رشد و آشنایی بیشتر مردم با هنر و هنرمندان است».

به گفته او، «هنرمندان پیام‌رسانان جامعه ما هستند و می‌توانند با هنری که دارند، در رشد اقتصاد کشور‌شان نیز مفید واقع شوند».

سمیع فقیری، از ساکنان شهر کابل که برای تماشاه نمایشگاه گالری برجام، به این برنامه آمده است، می‌گوید: «من دوست دارم که در چنین نمایشگاه‌های هنری شرکت کنم و هنر هنرمندان کشور را از نزدیک بیبینم. در نمایشگاه امروز نیز نقاشی‌ها زیبا و جالبی به چشم می‌خورد که هنرمندان عزیز، با دقت لازم و تلاش‌های شبانه‌روزی، توانسته‌اند استعدادهای فوق‌العاده خویش را نشان دهند و باید به ایشان افتخار کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فقیر، به شهروندان افغانستان می‌گوید: «هم‌وطنان عزیزم، اگر توانایی خرید آثار‌ هنری هنرمندان کشورتان را ندارید، حداقل می‌توانید در چنین نمایشگاه‌هایی حضور یابید و هنرمندان‌تان را تشویق کنید تا بتوانند در آینده بهتر از گذشته بدرخشند».

بازدیدگنندگان دیگر این نمایشگاه  نیز بر این نظرند که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هنری باعث رشد هنر می‌شود، و ضمن آگاه‌سازی شهروندان، هنرمندان کشور ما نیز تشویق می‌شوند که در این عرصه تلاش‌های بیشتری انجام دهند.  

بیشتر از