در آستانه «روز پیروزی»؛ روسیه حملات خود به اوکراین را افزایش داد

پیش‌بینی می‌شود ولادیمیر پوتین همزمان با سخنرانی در رژه «روز پیروزی»، به غرب هشداری جدی بدهد

ارتش روسیه، روز شنبه برای رژه روز پیروزی در مقابل کرملین تمرین کرد_ YURI KADOBNOV / AFP

از مدت‌ها قبل، بسیاری از مقام‌های اروپایی و تحلیل‌گران در انتظار موضع‌گیری‌های احتمالی روسیه در روز ۹ ماه مه و همزمان با برگزاری مراسم رژه «روز پیروزی» در مورد جنگ در اوکراین بودند. حالا با نزدیک شدن به این روز، روسیه فشار حمله‌های خود در اوکراین را افزایش داده است.

در شرایطی که اوکراین امیدوار بود بتواند روز شنبه غیرنظامیان بیشتری که هفته‌هاست در کارخانه فولاد ماریوپل محاصره شدند را از این محل خارج و به منطقه دیگری منتقل کند، روسیه با بمباران گسترده و وسیع در مناطق مختلف، شرایط برای کمک به غیرنظامیان گرفتار در ماریوپل را سخت‌تر کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر دفاع اوکراین نوشت: «باوجود صحبت‌های قبلی درباره آتش‌بس برای کمک به غیرنظامیانی که در ماریوپل گرفتار شدند، نیروهای روسیه حملات خود را از سر گرفته‌ و شدت بخشیده‌اند.»

براین اساس اعلام شده که شدت بمباران و حملات روسیه با نزدیک شدن به روز ۹ مه افزایش یافته است. این تاریخی است که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند باید منتظر موضع‌گیری‌های مسکو در آن روز بود. این روز که در روسیه به عنوان «روز پیروزی» شناخته می‌شود، یادآور غلبه این کشور بر آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ است که در مسکو با برگزاری رژه نظامی همراه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه شدت گرفتن حملات مسکو در آستانه نزدیک شدن به مراسم روز پیروزی را اقدامی در راستای تلاش روسیه برای نشان دادن پیروزی نمادین در این روز عنوان کرده است.

رویترز نیز در همین زمینه نوشت: «پوتین در حالی که نیروهایش در اوکراین می‌جنگند، روز دوشنبه مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی را برگزار می‌کند و همزمان هشداری به غرب ارسال خواهد کرد.»

پوتین که به دلیل حمله به اوکراین در انزوای عمیقی قرار گرفته، روز دوشنبه، پیش از برگزاری رژه در میدان سرخ، سخنرانی خواهد کرد.

پیش از این یورونیوز گزارش داده بود که به اعتقاد برخی مقام‌ها و تحلیلگران غربی، پوتین در مراسم روز پیروزی، احتمالا به طور رسمی علیه اوکراین اعلام جنگ کند. این گمانه‌زنی از آن رو است که مسکو در مدت اخیر همواره تاکید داشت نیروهایش در حال جنگ در اوکراین نبوده و صرفا در حال انجام «عملیات نظامی ویژه» در آنجا هستند.

تحلیلگران معتقدند ولادیمیر پوتین احتمالا از اهمیت نمادین و ارزش تبلیغاتی این روز برای اعلام دستاوردهای نظامی در جنگ اوکراین یا تشدید منازعه و یا هر دو، استفاده خواهد کرد.

بیشتر از جهان