سفیر روسیه در تهران: نگران افکار عمومی ایرانیان در قبال روسیه هستیم

نمایندگان ایران در مذاکرات برجام دائم از کمک روسیه تشکر می‌کنند

لوان جاگاریان معتقد است این ادعا که روسیه ایران را در حوزه انرژی رقیب خود می‌داند «توطئه دشمن» است -  انتخاب

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، در گفت‌وگو با وب‌سایت «خبر فوری» گفت که روسیه نگران افکار منفی ایرانیان در قبال سیاست‌های کشورش است.

وب‌سایت داخلی «خبر فوری»، روز جمعه ۲۶ فروردین، در گزارشی به نقل از سفیر روسیه در تهران نوشت که ما تلاش می‌کنیم با کمک شما و سایر رسانه‌هایی که او آن‌ها را «مستقل از غرب» خواند، این فضا را تغییر دهیم.

به عقیده جاگاریان، ایران از از لحاظ آزادی بیان کشور «پیشرفته‌ای» است و با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره این ادعا که روسیه پس از جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب به نوعی ایران را «رقیب» خود در حوزه صادرات انرژی می‌داند، گفت: «این فقط یک توطئه دشمن است. آن‌ها دنبال بهانه‌ای هستند تا بر روابط دوجانبه میان ایران و روسیه سایه‌ای بیندازند.»

سفیر روسیه در تهران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار وب‌سایت «خبر فوری» درباره موضع روسیه در قبال مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «بهتر است از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی سوال کنید. آن‌ها به طور منظم از روسیه تشکر می‌کنند که روسیه و به خصوص نماینده ما در وین، آقای اولیانوف، خیلی کمک می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران، قبلا از نقش پنهانی و مخرب روسیه در جریان مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی و چین انتقاد کرده بود. درز مصاحبه منتشر نشده ظریف به رسانه‌ها، با واکنش‌های گسترده‌ای در مورد نقش و خواست اصلی روسیه مواجه شد.

جدا از مسائل بین‌المللی، برخی از اقدامات و موضع‌گیری‌های شخصی سفیر روسیه در تهران هم در ماه‌های گذشته با واکنش‌های گستره‌ای در میان جامعه ایرانی مواجه شده است.

برای مثال، در بهمن‌ماه سال گذشته، حساب توییتر سفارت روسیه در تهران عکسی منتشر کرد که در آن لوان جاگاریان در حال ادای احترام به بنای یادبود گریبایدوف بود. انتشار این عکس، واکنش‌های زیادی در میان ایرانی‌ها بر انگیخت. الکساندر گریبایدوف، دیپلمات نام‌آشنای روسیه در قرن نوزدهم میلادی، نقش تعیین کننده‌ای در انعقاد قرارداد‌های «ترکمانچای» و «گلستان» با ایران داشت. دو قراردادی که بخش‌های بزرگی از خاک ایران در منطقه قفقاز را ضمیمه خاک روسیه تزاری کرد.

جاگاریان در مصاحبه با «اعتماد آنلاین» گفته بود گریبایدوف تنها از نگاه ایرانی‌ها «دشمن» است، در حالی برای ما روس‌ها، «شاعر» و «دیپلماتی بزرگ» است.

در تابستان گذشته نیز، انتشار عکس جاگاریان به همراه سفیر بریتانیا، بر پله‌های سفارت روسیه فعلی در تهران، یادآوری «کنفرانس تهران» در میانه جنگ دوم جهانی، در آذر ۱۳۲۲ بود. اقدامی که با واکنش گسترده ایرانیان و فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و در نهایت هم واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه را در پی داشت. «کنفرانس تهران» بدون هماهنگی و اطلاع مقام‌های دولت وقت ایران برگزار شده بود.

«نقش تعیین‌کننده روسیه در حمایت از حکومت سوریه»، «سفر قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیرو‌ی قدس سپاه پاسداران به مسکو» و نیز «حمله چند هفته اخیر روسیه به اوکراین»، از دیگر موضوع‌هایی است که مورد توجه طیف گسترده‌ای از ایرانیان در ارتباط با سیاست‌های مسکو قرار دارد.