توماس وست سفر عبدالله به خارج از افغانستان را «نشانه مثبت» دانست

عبدالله پس از هشت ماه زندگی تحت سلطه طالبان، شنبه گذشته به هند رفت

عبدالله، کرزی و مسلم‌یار، سه تن از رهبران دولت‌های پیشین افغانستان‌اند که به‌رغم فروپاشی دولت، در کابل ماندند[email protected]/ فیس‌بوک

توماس وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان، روز پنج‎شنبه از گفت‌وگوی تلفنی‌ خود با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه در دولت پیشین افغانستان، خبر داد و گفت اینکه عبدالله توانست به خارج از افغانستان سفر کند، یک «نشانه مثبت» است.

توماس وست در توییتی نوشت که با عبدالله در مورد لزوم گفت‌وگوهای سیاسی در افغانستان صحبت کرده است. او در این خصوص، توضیح بیشتری ارائه نکرد اما افزود که همواره به توصیه‌های عبدالله درباره تحولات افغانستان توجه می‌کند.

عبدالله روز شنبه، دهم اردیبهشت، پس از بیش از هشت ماه زندگی تحت سلطه طالبان، از افغانستان خارج شد و به دهلی، پایتخت هند، نزد خانواده‌اش رفت. او یکی از سه مقام ارشد دولت‌های پیشین افغانستان بود که با وجود تسلط طالبان بر افغانستان، در کابل ماند و از افغانستان خارج نشد. در این مدت، برخی منابع گفتند که طالبان برای فعالیت و سفر حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، فضل هادی مسلم‌یار، رئیس مجلس سنای دولت پیشین، و عبدالله عبدالله، محدودیت‌هایی وضع کرده است. با این حال فضل هادی مسلم‌یار، اواسط مارس به دبی سفر کرد و پس از سه هفته، دوباره به کابل بازگشت.

هرچند محدود شدن فعالیت و سفر سه مقام ارشد دولت‌های پیشین افغانستان را طالبان و خود این افراد تایید نکردند، از ابراز خوشحالی توماس وست از سفر عبدالله به خارج از افغانستان چنین استنباط می‌‎شود که این محدودیت‌ها وجود داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، منابعی نزدیک به عبدالله نیز در گفت‌وگو با  ایندیپندنت فارسی تایید کرده بودند که او حق شرکت در فعالیت‌های سیاسی و خارج شدن از کابل را ندارد و طالبان ۲۴ ساعته محل زندگی او را زیرنظر دارد. این گروه حتی برخی از افراد را که برای ملاقات با عبدالله به خانه‌ او می‌رفتند، بازجویی می‌کرد.

هرچند عبدالله در بیش از هشت ماه گذشته فعالیت چندانی در کابل نداشت، همواره با حامد کرزی، فضل هادی مسلم‌یار، شماری از مردم افغانستان و دیپلمات‌های خارجی ملاقات می‌کرد. در این مدت، او در مورد اوضاع افغانستان محتاطانه ابرازنظر می‌کرد.

عبدالله در روز خروج از افغانستان، با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که برای تامین صلح و ثبات و شکل‌گیری دولتی که همه افغانستان از آن رضایت داشته باشند، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. او ایجاد یک دولت فراگیر و همه‌شمول را تنها راه نجات از بحران کنونی در افغانستان دانست و وعده داد که با جریان‌ها و شخصیت‌های تاثیرگذار در این زمینه صحبت می‌کند.