رهبران هند و فرانسه خواستار دولت فراگیر در افغانستان شدند

«افغانستان نباید به لانه امن تروریست‌ها تبدیل شود»

رهبران هند و فرانسه خواهان رعایت حقوق زنان، کودکان و گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان شدند-STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

رهبران هند و فرانسه، وضعیت موجود در افغانستان را نگران‌کننده دانستند و خواستار ایجاد دولت فراگیر واقعی در این کشور شدند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ( ۵ مه )، پس از ملاقات در دهلی، با انتشار یک اعلامیه مشترک، نگرانی‌شان را از بحران و نقض حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ابراز کردند. رهبران هند و فرانسه تاکید کردند که برای خروج از این وضعیت، باید یک دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود تا نمایندگان همه اقوام ساکن افغانستان در آن نقش داشته باشند.

در اعلامیه مشترک رهبران این دو کشور که رسانه‌های هندی آن را منتشر کردند آمده است که هند و فرانسه خواستار رعایت حقوق زنان، کودکان و گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مودی و مکرون در کنار تاکید بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان همچنین گفتند که افغانستان نباید به لانه امن تروریست‌ها تبدیل شود. آن‌ها تاکید کردند که دهلی و پاریس در این زمینه با شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری می‌کنند تا به نگرانی کشورهای همسایه افغانستان نیز رسیدگی شود.

سران طالبان پس از اعلام کابینه سرپرست این گروه در ماه سپتامبر سال گذشته، تاکید کردند که حکومت اعلام‌شده آنان فراگیر است و نمایندگان تمام مردم افغانستان در آن حضور دارند. رهبران این گروه در ۹ ماه گذشته بارها از جامعه جهانی خواسته‌اند تا آن‌ها را به رسمیت‌ بشناسند.

بسیاری از دولت‌های جهان از جمله‌ همسایه‌های افغانستان، حکومت طالبان را تک‌قومی و تک‌گروهی می‌دانند و همواره تاکید می‌کنند که طالبان برای مشروعیت یافتن باید برای ایجاد دولت فراگیر اقدام کنند.

ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر گروه طالبان، روز یکشنبه گذشته در جریان برپایی نماز عید، از دولت‌های جهان خواست امارت طالبان را به رسمیت بشناسند. او ادعا کرد که امارت طالبان حقوق بشر را رعایت می‌کند و امنیت سراسری را در افغانستان تامین کرده است. با وجودی که سران طالبان در اوایل اعلام حکومتشان ابراز امیدواری کردند که دولت‌های جهان آن‌ها را به رسمیت بشناسند، اما در ۹ ماه گذشته، هیچ دولتی از جمله دولت‌های حامی و همسو با این گروه، آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.