«تعلل و تاخیر، فرصت‌های طلایی را از امارت طالبان گرفت»

تنها فعال سیاسی هزاره که از طالبان حمایت کرده بود، از این گروه ناراضی شده است

جعفر مهدوی در مراسم اعلام حمایت از طالبان در نوامبر ۲۰۲۱، کابل-AREF KARIMI / AFP

جعفر مهدوی، فعال سیاسی هزاره که از حامیان طالبان است، برای نخستین‌بار از این گروه انتقاد کرد و در توییتی نوشت که تعلل و تاخیر باعث شده است امارت طالبان فرصت‌هایی طلایی را از دست بدهد.

مهدوی با اشاره این‌ نکته که برای اصلاحاتی از جمله باز کردن مدارس دخترانه و ایجاد حکومت فراگیر هنوز به برخی از مقام‌های طالبان امید دارد، افزود: «اگر این اصلاحات و ایجاد حکومت فراگیر چند ماه قبل صوررت می‌گرفت، بسیاری از تهدید‌های امروز وجود نداشت.»

جعفری مهدوی رئیس حزب ملت افغانستان و عضو سابق مجلس نمایندگان این کشور است. او که از حکومت اشرف غنی به‌شدت انتقاد می‌کرد، از فروپاشی دولت پیشین و از روی کار آمدن طالبان در افغانستان استقبال کرد. او یک استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «جامعه شناسی سیاسی طالبان» است و در نزدیک به ۹ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، با برگزاری تجمع‌ها، سخنرانی و مصاحبه در رسانه‌ها، طالبان را گروهی معرفی می‌کرد که قصد آن تامین امنیت، ثبات و رفاه در افغانستان است.

مهدوی در ماه‌های اخیر به شهرهای مختلف افغانستان از جمله مناطق شیعه‌نشین سفر کرد تا مردم هزاره را به حمایت از گروه طالبان ترغیب کند. او قصد داشت در برخی از شهرها از جمله بامیان، مزارشریف و هرات دفتر سیاسی هم باز کند اما تاکنون موفق به انجام چنین کاری نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدوی اواخر نوامبر ۲۰۲۱، تجمع بزرگی در غرب کابل برگزار کرد و در آن، حمایت خود و حزب سیاسی‌اش از گروه طالبان را اعلام کرد. ذبیح‌الله مجاهد که از طرف طالبان در این گردهمایی شرکت کرده بود، از حمایت جعفر مهدوی سپاسگزاری کرد و وعده داد که گروه طالبان برای هزاره‌هایی که هنوز در غارهای بامیان زندگی می‌کنند، شهرکی مدرن خواهد ساخت.

با این حال، پس از گذشت ۹ ماه، اینک مهدوی از طالبان انتقاد کرده و هشدار داده است که اگر سران طالبان از فرصت‌ حاضر برای اصلاحات و ایجاد حکومت فراگیر استفاده نکنند، سه ماه بعد، در حسرت فرصت‌های از دست رفته با تهدیدهای جدیدتری مواجه خواهند شد.

مهدوی به دلیل حمایت از طالبان، هدف انتقادهای گسترده مردم افغانستان به ویژه هزاره‌ها قرار گرفت. چندی قبل، یک پیام صوتی منسوب به او در فضای مجازی پخش شد که در آن می‌گفت هزاره‌ها نباید با طالبان وارد درگیری نظامی شوند و افزود که رهبر جبهه مقاومت ملی و امرالله صالح درتلاش‌اند در برخی مناطق هزاره‌نشین درگیری ایجاد کند تا هزاره‌ها علیه طالبان مسلح شوند. مهدوی در ۲۴ آوریل با انتشار یک ویدیو، مدعی شد که این صدای او نیست و او در هیچ جا چنین حرفی نزده است.

انتقاد جعفر مهدوی از طالبان نشان می‌دهد که تنها فعال سیاسی هزاره که از این گروه حمایت می‌کرد هم از عملی نشدن وعده‌ها ناراضی است.

در ساختار دولت طالبان، به جز لطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد، هیچ فرد هزاره‌ای در مسندهای مهم حضور ندارد. این گروه در ماه‌های اخیر، کارمندان عالی‌رتبه هزاره و تاجیک را از مناصب دولتی اخراج و افرادی از قوم پشتون را جایگزین آنان کرد. این اقدام‌های طالبان انتقادهای گسترده‌ای در پی شد، اما هیچ‌یک در جلوگیری از ادامه پاکسازی‌های قومی در ادارات دولتی افغانستان تاثیری نداشت.