آمریکایی‌ها به عملکرد اقتصادی جو بایدن نمره منفی دادند

نتایج نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان نشان می‌دهد ۶۶ درصد مردم آمریکا از عملکرد اقتصادی دولت ناراضی‌اند

محبوبیت کلی جو بایدن نسبت به آخرین نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان در ماه‌های ژانویه و فوریه تغییر نکرده، اما رضایت عمومی از عملکرد اقتصادی او همچنان روبه‌کاهش است‌ـ PATRICK SMITH/GETTY IMAGES VIA AFP

نتایج نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان که در مرکز اس‌اس‌آر‌اس انجام شد، نشان می‌دهد که «دیدگاه بدبینانه» مردم آمریکا به اقتصاد این کشور در یک دهه‌ اخیر بی‌سابقه بوده‌ است و از هر ۱۰ نفر، هشت نفر معتقدند که دولت جو بایدن برای مقابله با تورم اقدام‌های موثر و کافی انجام نمی‌دهد.

بیشتر شرکت‌کنندگان این نظرسنجی به عملکرد اقتصادی جو بایدن نمره منفی دادند و بر این باورند که سیاست‌های او به اقتصاد ایالات‌ متحده آسیب رسانده است.

یافته‌های نظرسنجی اخیر حاکی از آن است که فقط ۲۳ درصد از مردم آمریکا اوضاع اقتصادی را «تا حدودی خوب» توصیف می‌کنند. این آمار نسبت به ماه دسامبر، ۳۷ درصد و نسبت به آوریل سال ۲۰۲۱ به میزان ۵۴ درصد کاهش یافته و آمریکایی‌ها می‌گویند احتمال شنیدن اخبار بد در مورد اقتصادشان بیشتر از اخبار خوب است.

عملکرد اقتصادی دولت منتقدان زیادی در طیف‌های سیاسی دارد؛ حدود ۹۴ درصد جمهوری‌خواهان، ۸۱ درصد مستقل‌ها و ۵۴ درصد دموکرات‌ها وضعیت کنونی اقتصادی آمریکا را ضعیف ارزیابی می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که محبوبیت کلی جو بایدن نسبت به آخرین نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان در ماه‌های ژانویه و فوریه تغییر نکرده، اما رضایت عمومی از عملکرد اقتصادی او همچنان روبه‌کاهش است؛ به‌ طوری‌ که فقط ۳۴ درصد او را تایید می‌کنند و ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان از عملکرد اقتصادی جو بایدن ناراضی‌اند.

رضایت از عملکرد جو بایدن در درون حزب دموکرات هم در حال کاهش است؛ به‌ طوری‌ که از هر ۱۰ عضو حزب دموکرات، هفت نفر عملکرد اقتصادی جو بایدن و کمک‌های او به طبقه متوسط را تایید می‌کنند و کمتر از نیمی از دموکرات‌ها (۴۵ درصد) معتقدند که او وضعیت اقتصادی کشور را بهتر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مجموع، فقط ۱۹ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که سیاست‌های بایدن شرایط اقتصادی را در ایالات‌ متحده بهبود بخشیده است، ۲۶ درصد گفته‌اند که هیچ تاثیری نداشته و ۵۵ درصد هم گفته‌اند که آن را بدتر کرده است.

از نظر ۵۰ درصد آمریکایی‌ها، اقتصاد مهم‌ترین مسئله ملی است و برای ۱۴ درصد از آنان، جنگ میان روسیه و اوکراین اهمیت دارد. فقط ۵ درصد مردم همچنان همه‌گیری کرونا را «مهم‌ترین مشکل» می‌دانند.

در حال حاضر، ۵۳ درصد آمریکایی‌ها از وضعیت اقتصادی خود راضی‌اند؛ در حالی‌ که در سال ۲۰۱۶، آمار آن‎‌‌ها ۶۶ درصد بود. ۴۱ درصد مردم هم گفته‌اند که وضعیت اقتصادی آن‌ها از قبل بدتر شده است و حتی در میان کسانی که از وضعیت مالی فعلی خود راضی‌اند، فقط ۳۵ درصد اعلام کرده‌اند وضعیتشان از یک سال پیش بهتر است.

اکثر آمریکایی‌ها می‌خواهند دولت برای رفع نگرانی‌های اقتصادی اقدام‌های بیشتری انجام دهد و ۸۱ درصد آنان می‌گویند دولت برای کاهش نرخ تورم کم‌کاری کرده است.

نتایج یک نظرسنجی دیگر در شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا هم که اوایل آوریل منتشر شد، نشان می‌دهد که محبوبیت جو بایدن به پایین‌ترین حد رسیده‌ است و فقط ۴۲ درصد آمریکایی‌ها عملکرد او را تایید می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ۷۹ ساله ایالات‌ متحده روز شنبه ۳۰ آوریل، در مراسم سالانه شام خبرنگاران در مورد کاهش محبوبیتش شوخی کرد و گفت: «خشنودم که امشب نزد تنها گروهی از آمریکایی‌ها حضور دارم که میزان محبوبیت آنان از من کمتر است.»

بیشتر از جهان