فقط یک‌سوم مردم آمریکا عملکرد بایدن را تایید می‌کنند

بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند دموکراسی آمریکا در خطر فروپاشی قرار دارد

۴۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند کارهای آقای بایدن بیشتر در کشور تفرقه ایجاد می‌کند تا همبستگی‌ـ Megan Varner/Getty Images via AFP

هم‌زمان با معطل ماندن اولویت‌های قانون‌گذاری کاخ سفید، اکثریت مردم آمریکا در نظرسنجی دانشگاه کویینی‌پیاک گفته‌اند که دموکراسی آمریکا در خطر فروپاشی است و به بایدن نمره‌های پایینی دادند.

طبق این نظرسنجی، ۷۶ درصد رای‌دهندگان می‌گویند به نظر آن‌ها تهدید ناشی از بی‌ثباتی سیاسی داخل ایالات‌ متحده آمریکا بزرگ‌تر از تهدید ناشی از دشمنان برای این کشور است. این دغدغه فراتر از مرزبندی‌های حزبی است، به‌طوری‌ که ۸۳ درصد دموکرات‌ها و همچنین ۷۸ درصد مستقل‌ها و ۶۶ درصد جمهوری‌خواهان با آن موافق‌اند.

به‌علاوه، به نظر ۵۸ درصد آمریکایی‌ها، مردم‌سالاری در خطر نابودی است و۶۲ درصد جمهوری‌خواهان، ۵۷ درصد رای‌دهندگان مستقل و ۵۶ درصد دموکرات‌ها با این گزاره موافق‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که واشنگتن و کنگره به‌مناسبت اولین سالگرد شورش در ساختمان کنگره مراسمی برگزار کردند؛ ۵۳ درصد آمریکایی‌ها گفتند به‌احتمال زیاد حمله دیگری مانند حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ایالات‌ متحده رخ خواهد داد؛ اما به گمان ۵۰ درصد مردمی که در نظرسنجی شرکت کردند، شورش در ساختمان کنگره حمله به مردم‌سالاری بود و ۴۴ درصد گفته‌اند آن حمله را بیش‌ازحد بزرگ کرده‌اند و دیگر وقت آن است که رهایش کنیم.

نظر آمریکایی‌ها درباره مسئولیت‌پذیری رئیس‌جمهوری سابق، دونالد ترامپ، نیز بسیار ناهمگون است؛ ۴۳ درصد آنان می‌گویند او بسیار مسئولیت‌پذیر است حال‌ آنکه ۱۸ درصد او را تا حدی مسئولیت‌پذیر می‌دانند و ۲۰ درصد می‌گویند اصلا مسئولیت‌پذیر نیست.

هم‌زمان میزان رضایت آمریکایی‌ها از عملکرد آقای بایدن در پایان اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش کم است. فقط ۳۳ درصد از عملکردش رضایت دارند حال‌ آنکه ۵۳ درصد ناراضی‌اند. این آمار با نتایج نظرسنجی ماه نوامبر کویینی‌پیاک تفاوت چندانی ندارد و‌ آن موقع هم ۳۶ درصد از عملکردش راضی بودند.

۵۴ درصد آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن در حوزه سیاست خارجی ناراضی‌اند و ۵۷ درصد از عملکردش در حوزه اقتصاد دل‌ خوشی ندارند، چراکه تورم همچنان رو به افزایش است. فقط ۳۹ درصد از مردم از عملکردش در مواجهه با همه‌گیری کرونا راضی‌اند.

این آمار در حالی منتشر شده که آقای بایدن آشکارا ادعای آقای ترامپ مبنی بر بروز تقلب در انتخابات را رد کرده است. با این‌ حال، ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند به نظر آن‌ها کارهای آقای بایدن بیشتر در کشور تفرقه ایجاد می‌کند تا همبستگی.

درعین‌ حال، ۵۹ درصد مردم آمریکا دوست ندارند آقای ترامپ دوباره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، ولی ۶۹ درصد جمهوری‌خواهان گفته‌اند می‌خواهند او دوباره در انتخابات شرکت کند.

در مورد اینکه مجلس نمایندگان در اختیار چه گروهی باشد اختلاف نظر بیشتری در میان مردم آمریکا به چشم می‌خورد؛ به‌طوری‌ که ۴۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند می‌خواهند که مجلس در دست حزب جمهوری‌خواه باشد و ۴۲ درصد گفتند دوست دارند اکثریت همچنان در دست دموکرات‌ها باشد. به همین ترتیب، ۴۵ درصد گفتند دوست دارند مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان باشد، در حالی‌که ۴۱ درصد گفتند دوست دارند حزب دموکرات چنین وضعیتی داشته باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان