سنا لایحه غیرالزام‌آور منع حذف سپاه از فهرست تروریستی را تصویب کرد

این اقدام سمبولیک که از حمایت دمکرات‌ها برخوردار است پیامی نگران‌کننده برای دولت بایدن به‌شمار می‌رود

تاکید بر حفظ سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌تر کند-ایرنا

سنای آمریکا روز چهارشنبه به نفع لایحه غیرالزام‌آور منع دولت بایدن از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی رای داد.

هرچند حمایت از این طرح که سناتور جمهور‌ی‌خواه جیمز لنکفورد آن را معرفی کرد، اقدامی سمبولیک به‌شمار می‌رود اما به طور حتم نشانه‌ای نگران‌‌کننده برای تلاش‌های دولت بایدن در مسیر احیای برجام به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، این طرح هدف جلوگیری از خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است. این خبرگزاری بریتانیایی با اشاره به طرح دیگری که سنا در روز چهارشنبه برای حفظ تحریم‌های مرتبط با تروریسم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد، نوشت: این اقدامات مذاکرات هسته‌ای با ایران را پیچیده‌تر می‌کند.

مقامات تهران بر حذف نام سپاه از فهرست تروریستی تاکید دارند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا همزمان با خروج از برجام، نام سپاه را به این فهرست اضافه کرد.

هرچند اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن سپاه از این فهرست منتشر شده بود، با ادامه مخالفت جمهوری‌خواهان و نزدیک‌تر شدن انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، به نظر می‌رسد دولت بایدن در رویکرد خود تجدید نظر کرده است.

مذاکرات هسته‌ای که برای یک سال پس از به قدرت رسیدن بایدن ادامه داشت، در اسفند‌ماه و به دنبال درخواست تضمین منافع روسیه در توافق با ایران متوقف شد. مسکو پس از حمله به اوکراین، هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت و در واکنش به این فشارها، مساله تضمین منافع خود در برجام را مطرح کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست‌های حداکثری روسیه و پافشاری تهران بر خارج شدن نام سپاه از فهرست تروریستی در حال حاضر از جمله موانع دستیابی به توافق به‌شمار می‌روند.

مصوبه‌های اخیر سنای آمریکا نیز می‌تواند تحقق هدف احیای برجام را برای دولت بایدن دشوار‌تر از گذشته کند.