سفیر آمریکا در سازمان ملل: ممکن است به توافق نرسیم

در روزهای گذشته رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی روی به بن‌بست رسیدن مذاکرات توافق داشتند

گرینفیلد هرچند صریح از «بن‌بست مذاکرات» نام نمی‌برد اما می‌گوید شاید به چیزی به نام توافق نرسیم- ALEX WONG / Getty Images via AFP

بن‌بست مذاکرات ایران و ناامیدی از امضای برجام این روزها بیش از پیش از زبان سیاستمداران کشورهای مختلف شنیده می‌شود. با این حال سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، لیندا توماس گرینفیلد، هرچند صریح از «بن‌بست مذاکرات» نام نمی‌برد اما می‌گوید که این امکان وجود دارد که به چیزی به نام توافق نرسیم.

لیندا توماس گرینفیلد در جواب سوالی در مورد برجام گفت: «در مورد برجام، می‌توانم بگویم که ما در حل تعداد قابل توجهی از مسائلی که فکر می‌کنیم برای بازگشت به توافق ضروری است، پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم. اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و ما هنوز توافقی در دست نداریم. این امکان هم وجود دارد که به توافق نرسیم. البته اگر دیپلماسی موفق نشود، ما به همکاری بسیار نزدیک با جامعه بین المللی برای افزایش فشار بر ایران ادامه خواهیم داد.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه جو بایدن می‌خواهد که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، گفت: «رئیس جمهور همچنین اعلام کرده است که آماده بازگشت به برجام است. بنابراین، ما به کار روی این تلاش ادامه می‌دهیم و خواهیم دید که به کجا منجر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی روی به بن بست رسیدن مذاکرات توافق داشتند. بن‌بستی که مهمترین دلیل آن منافع سپاه پاسداران و خروجش از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی است. همین مساله مذاکرات را از اسفند ماه گذشته تعلیق کرده است و تصمیم آمریکا و دولت بایدن در مورد امتیاز دادن به سپاه پاسداران یا نگه داشتن آن در فهرست تروریستی می‌تواند سرنوشت برجام را تا حد زیادی مشخص کند. پیش از این وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بود که انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در اتحادیه اروپا، قصد دارد در سفر به ایران، جمهوری اسلامی را متقاعد کند که بدون حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی برجام را امضا کند.

خبرگزاری رویترز هم روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که مقامات غربی امید خود را به امکان احیای توافق هسته‌ای از دست داده‌اند و در نتیجه به دنبال راه‌های دیگر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران‌اند.

سخنگوی امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که اگر ایران مسائلی را خارج از برجام روی میز مذاکره بگذارد، باید در مقابل آنها امتیازهایی بدهد. ند پرایس در مورد سرنوشت مذاکرات گفت: «این ماهیت هر مذاکره‌ای است. آنچه ما فعلا بر آن تمرکز داریم این است که آیا می‌توانیم به بازگشت دوجانبه به برجام دست پیدا کنیم یا خیر و تا زمانی که فکر کنیم بازگشت احتمالی به برجام به نفع ما باشد، به این مسیر ادامه خواهیم داد.»