از درختان کهنسال منحصربه‌فرد اهدایی به ملکه چه می‌دانیم

به دنبال ابتکار «سایبان سبز» پادشاهی، بیش از یک میلیون درخت جدید کاشته شد

در جشن پلاتین (۷۰ سالگی سلطنت)، ۷۰ درخت کهنسال به ملکه تقدیم شد - Instagram/clarencehouse

به مناسبت جشن پلاتین [۷۰ سالگی سلطنت] مجموعه‌ای از ۷۰ جنگل باستانی و ۷۰ درخت به ملکه تقدیم می‌شود.

شاهزاده چارلز روز یکشنبه با اعلام این برنامه‌ها گفت که جنگل‌های باستانی این کشور رو به «زوال» است و باید آن‌ها را پرورش داد و درختان جدید کاشت. 

او جنگل‌های بریتانیا را دارایی‌هایی «گرانبها» توصیف کرد که حامل تنوع زیستی‌اند و گفت که باید برای نسل‌های آتی حفظ شوند.

از جمله جنگل‌ها و درخت‌هایی که به ملکه تقدیم شده‌اند، جنگلی ۵۰۰ هکتاری در ساسکس، الهام‌بخش جنگل ۱۰۰ هکتاری «وینی د پو» [نوشته] ای.ای.میلن و بلوط بوسکوبل (Boscobel) در شروپ‌شایر است.

این درخت بلوط از تبار همان درختی است که چارلز دوم در سال ۱۶۵۱، برای پنهان شدن از نیروهای پارلمانی از آن استفاده کرد.   

پسر ارشد ملکه این خبر را زیر یکی دیگر از این ۷۰ درخت باستانی- چناری کهنسال در دامفریس هاوس در اسکاتلند، محل بنیاد شاهزاده چارلز، اعلام کرد.

او گفت: «معتقدم این بسیار حیاتی است که برای پرورش میراث تاریخی خود با مدیریت دقیق تلاش کنیم و در مورد جنگل‌ها، آن‌ها را توسعه بدهیم و به سایر ویژگی‌های طبیعی مثل پرچین‌هایمان مرتبط کنیم.»

«اگر قصد داریم برای آینده، درختان «کهنسال» درست کنیم، باید در پرچین‌ها، مزارع، حیاط کلیساها و خیابان‌ها درختان بیشتری بکاریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به علاوه پیشنهاد می‌کنم برخی از آن‌ها از درختان کهنسال امروزی تکثیر شوند تا با این کار به حفظ منشا و میراث خاصشان کمک شود.»

«این جنگل‌های زنده و درختان باشکوه مناظر شگفت‌انگیز کشور ما را دربرمی‌گیرد و هستند تا همه از آن لذت ببرند.»

یکی دیگر از درختان کهنسالی که به ملکه تقدیم شد، درخت سرخدار است که در شمالی کلیسای سنت ادوارد در گلوسسترشایر را قاب می‌گیرد. شاید همین درخت الهام‌بخش توصیف جی‌آرآر تالکین از درهای دورین در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها باشد.

درخت سیب سر آیزاک نیوتن در باغی در وولستورپ مانور در لینکلن‌شایر نیز به مقام سلطنت تقدیم شده است. سر نیوتن پس از مشاهده سیبی که از درخت بر زمین افتاد، قوانین جاذبه زمین را کشف کرد.

در ولز، بلوط ویشام در جاده‌ای به نام هلال بلوط، توجه همگان را به خود جلب می‌کند. ساکنان گذشته و حال این منطقه به ارتباط خود با این درخت یک هزار ساله که آزمون‌ زمان و توسعه را پشت سرگذاشته است، افتخار می‌کنند.    

چارلز گفت: «آن‌ها درعین حال که حامی تنوع زیستی‌اند، به ما کمک می‌کنند تا موادی با کاربردهای مختلف و زیبا را برای زنان و مردان صنعتگرمان فراهم کنیم.»

«اما ما باید از این دارایی‌های گرانبها و رو به زوال برای نسل‌های بعد و برای مناظر و چشم‌اندازهای فرسوده شهری خود، دوباره ایجاد کنیم.»

شاهزاده ولز حامی «سایبان سبز ملکه» (Queen’s Green Canopy) است؛ یک طرح ابتکاری درختکاری که ماه مه سال گذشته راه‌اندازی شد و از مردم خواست با شروع فصل کاشت در پاییز، درخت بکارند.  

ماه گذشته ملکه گفت که از تلاش‌های مردم «عمیقا تحت‌تاثیر» قرار گرفته است زیرا معلوم شد که مردم بیش از یک میلیون درخت به نام او کاشته‌اند.

ملکه در ماه فوریه هفتادمین سال سلطنتش را جشن گرفت و طولانی‌ترین پادشاهی در تاریخ بریتانیا شد. او قرار است این نقطه عطف را در تعطیلات طولانی آخرهفته در آغاز ژوئن جشن بگیرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی