ماکارونی، غذای محبوب و ارزان ایرانیان، دوباره «فانتزی» می‌شود

قیمت ماکارونی در روزهای اخیر نزدیک به ۲۰۰ درصد افزایش یافت

بعید نیست ماکارونی هم مثل دیگر اقلام خوراکی از سفره ایرانیان حذف شود - Pexels

پس از افزایش قیمت گندم و آرد، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت ماکارونی نیز موافقت کرد. بنابراین قیمت یک بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی که تا همین چند روز پیش بین هفت تا هشت هزار تومان بود، به ۱۷ هزار تومان افزایش یافت. حالا قیمت یک بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی هم ۲۴ هزار تومان و یک بسته کیلویی ۳۴ هزار تومان است. به عبارت دیگر، در فاصله کمتر از یک هفته، قیمت ماکارونی در ایران حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است و تازه رئیس انجمن آردسازان می‌گوید احتمال بالا رفتن قیمت ماکارونی تا ۳۶ هزار تومان هم وجود دارد.

هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، تقاضا برای خرید هم افزایش یافت و موجودی ماکارونی بسیاری از فروشگاه‌ها تمام شد. خبرگزاری ایسنا با استناد به مشاهدات میدانی خبر داد که برخی فروشگاه‌ها ماکارونی را به تعداد محدود به مردم می‌فروشند و در رسانه‌های اجتماعی نیز تصاویری از قفسه‌های خالی ماکارونی در فروشگاه‌ها منتشر شد. حتی فروشگاه‌های اینترنتی هم روی بخش فروش ماکارونی خود برچسب «اتمام موجودی» زدند.

از آنجا که ماکارونی از گندم تهیه می‌شود، نرخ آن با قیمت آرد و گندم ارتباطی مستقیم دارد؛ به همین دلیل افزایش پنج برابری قیمت آرد در روزهای اخیر، بازار ماکارونی را نیز متشنج کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با در نظر گرفتن اتفاق‌های روزهای اخیر، به نظر می‌رسد ماکارونی که روزگاری نه‌ چندان دور یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین غذاها در ایران بود، در حال تبدیل شدن به یک غذای لوکس است و بعید نیست که مثل دیگر اقلام خوراکی از سفره ایرانیان حذف شود. این ماده غذایی علاوه بر اینکه غذای محبوب ایرانیان است، جایگزینی مناسب برای برنج نیز به شمار می‌رفت و در سال‌های اخیر، با افزایش قیمت برنج، بسیاری از مردم مصرف آن را بالا بردند تا از سرانه مصرف برنج خود بکاهند. بسیاری از ایرانیان نیز سویا را جایگزین گوشت چرخ‌کرده در ماکارونی کرده بودند؛ اما حالا دیگر تهیه ماکارونی هم گران‌ تمام می‌شود و احتمال دارد مثل روزهای نخست که به ایران آمد، به غذایی «فانتزی» تبدیل شود.

اولین کارخانه ماکارونی در ایران سال ۱۳۱۳ راه‌اندازی شد. تولید روزانه این کارگاه کوچک با دستگاه‌های ابتدایی حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم در روز بود و اغلب سفارتخانه‌های خارجی مشتری آن بودند. با تاسیس کارخانه‌هایی مثل پارس ماکارون و ایتا ماکارون در دهه ۵۰، این غذای فانتزی که ابتدا «رشته فرنگی» نامیده می‌شد، به‌تدریج به خانه‌ ایرانیان راه یافت و در سفره‌های آنان جای گرفت. واحدهای تولیدی و کارگاه‌های سنتی هم با گذر زمان جای خود را به کارخانه‌های صنعتی دادند و در حال حاضر چند کارخانه تولید ماکارونی در ایران مشغول کارند و ظاهرا برای تولید ماکارونی هیچ کمبودی وجود ندارد؛ اما این روزها، کارخانه‌ها تا اعلام قیمت‌های جدید، از توزیع ماکارونی خودداری کرده‌اند.

این موضوع را قاسم‌علی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، نیز تایید کرد و گفت: «در مورد ماکارونی کمبودی وجود ندارد و در انبار کارخانه‌ها موجود است؛ پس از اعلام قیمت جدید، مجددا در بازار به‌وفور عرضه خواهد شد. در واقع پس از تغییر قیمت آرد، کارخانه‌ها نیز عرضه خود را به تغییر قیمت‌ها منوط کرده‌اند.»

بیشتر از اقتصاد