کارخانه‌ها حاضر به عرضه ماکارونی نیستند

دولت سعی دارد به شکل دستوری قیمت بازار را کنترل کند

دولت مدعی است که تا پیش از این کارخانه‌ها با استفاده از ارز ٤٢٠٠ تومانی آرد را می‌خریدند و محصولات خود را به نرخ آزاد صادر می‌کردند- عکس از فرارو

این روزها افزایش قیمت گندم به‌عنوان مهم‌ترین ماده غذایی در سفره مردم، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است. به‌طوری که قیمت نان و ماکارونی نیز افزایش چند برابری داشته است. خبرهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که قیمت ماکارونی حدود سه برابر قیمت پیشین شده است. موضوعی که دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره آن می‌گوید: اکنون کارخانه‌ها در انتظار عرضه این محصول با نرخ‌های جدید هستند بنابراین به شکل محدود به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا، قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران با بیان اینکه «برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با محدودیت ماکارونی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند»، افزود: کارخانه‌های تولیدی فعلاً به طور محدود و با مدیریت، بار به بازار عرضه می‌کنند تا تغییر قیمت‌های جدید اعمال شود.

به گفته حسنی در مورد ماکارونی کمبودی وجود ندارد و در انبار کارخانه‌ها موجود است؛ پس از اعلام قیمت جدید مجددا در بازار به وفور عرضه خواهد شد. در واقع پس از تغییر قیمت آرد، کارخانه‌ها نیز عرضه خود را منوط به تغییر قیمت‌ها کرده‌اند.

در همین رابطه، رئیس سازمان حمایت و مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، اعلام کرد قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزارتومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزارتومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزارتومان خواهد شد.

این اعلام قیمت دستوری در شرایطی است که اخیرا دولت تصمیم گرفته تا قیمت تولید را روی محصولات درج کند. این سوال مطرح است که آیا اعلام این قیمت‌ها نقض تصمیم پیشین دولت است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی خشکسالی‌های اخیر، دولت ناچار شد تا گندم را وارد کند. دولت مدعی است که کارخانه‌ها تا پیش از این با استفاده از ارز ٤٢٠٠ تومانی آرد را می‌خریدند و سپس محصولات خود را به نرخ آزاد صادر می‌کردند. روندی که باعث سود سرشاری برای کارخانه‌ها شده است. با این حال مشخص نیست که اصلاح قیمت‌ها، چطور قرار است وضعیت بازار داخلی را بهبود ببخشد.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت ماکارونی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۸.۵ درصد افزایش یافت اما بررسی بازار در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱، از رشد ۱۱۴ درصدی قیمت این کالا در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد