شمار فوتی‌های مصرف نوشیدنی‌های الکلی در بندرعباس به هشت نفر رسید

حکومت ایران با جرم‌انگاری توزیع نوشیدنی‌های الکلی مطمئن، جان مردم را به خطر می‌اندازد

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس، از شناسایی و دستگیری هشت نفر از «عاملان توزیع» مشروب الکلی خبر داد - FARZIN NEMATI / AFP

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از افزایش شمار فوتی‌های مصرف مشروب‌های دست‌ساز به هشت نفر خبر داد. در خبری دیگر، تیمور دولتیاری، فرمانده انتظامی بندرعباس، اعلام کرد که هشت نفر از توزیع‌کنندگان مشروب‌های دست‌ساز دستگیر شده‌اند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تا غروب دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۵۹ نفر در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروب دست‌ساز به بیمارستان مراجعه کردند که هشت نفر از آنان جان باختند و ۱۷ نفر که بدحال‌‌اند، در بخش‌ مراقبت‌های ویژه به دستگاه ونتیلاتور وصل شده‌اند. چهار نفر نیز تاری دید شدید دارند و کار ۳۰ نفر هم به دیالیز کشیده شده است.

فاطمه نوروزیان که ظهر دوشنبه، خبر مسمومیت گسترده در اثر مصرف مشروب دست‌ساز در بندرعباس را اعلام کرده بود، به خبرگزاری ایسنا گفت مسموم‌‌شدگان به چهار بیمارستان مختلف در بندرعباس و یک بیمارستان در قشم مراجعه کرده‌اند.

هم‌زمان با اعلام خبر افزایش فوتی‌های ناشی از مسمومیت الکلی، تیمور دولتیاری، فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس، از شناسایی و دستگیری هشت نفر از «عاملان توزیع» مشروب الکلی در این شهرستان خبر داد. بر اساس این خبر، در بازرسی پلیس از منازل این افراد، بیش از یک هزار و ۲۷۸ لیتر مشروب کشف شد و دو نفر از دستگیرشدگان که مصرف‌کننده هم بوده‌اند، در بیمارستان بستری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده انتظامی بندرعباس به خانواده‌ها توصیه کرد فرزندان خود را با «آموزه‌های دینی» آشنا کنند تا به مصرف مشروب‌های الکلی روی نیاورند.

پیروان دین اسلام با استناد به متن قرآن، نوشیدن الکل را «حرام» می‌دانند؛ با این حال توزیع آن حتی در کشورهای اسلامی مثل امارات متحده عربی نیز مجاز و تصمیم برای نوشیدن یا ننوشیدن آن به اختیار شهروندان است؛ اما در قوانین جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصول فقه شیعی نگاشته شده، مصرف و نگهداری مشروب الکلی جرم است و مصرف‌کنندگان مشروب‌های الکلی در دادگاه به ۷۰ تا ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌شوند که طبق احکام اسلامی «حد» نامیده می‌شود.

ممنوعیت تولید، توزیع و مصرف مشروب‌های الکلی در سال‌های پس از انقلاب آن را به کسب‌وکاری خرد و پنهان تبدیل کرده است؛ تجارتی که در بسیاری موارد  به مسمومیت و فوت افراد منجر می‌شود؛ زیرا بر فرایند تولید مشروب‌های دست‌ساز و نامطمئن، هیچ نظارتی وجود ندارد.

خبر مسمومیت‌ گسترده‌ مصرف مشروب‌های دست‌ساز در بندرعباس که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد، اگرچه جدید است، بی‌سابقه نیست؛ سال ۱۳۹۷ نیز در همین شهر، قشم و بندرلنگه ۲۲ نفر در اثر مصرف مشروب دست‌ساز فوت کردند. این افراد بین ۱۷ تا ۵۰ سال سن داشتند. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز خبرهای مشابهی منتشر شد و معمولا هرچند وقت یک‌بار هم خبرهایی از کشف مشروب‌های الکلی در برخی کارگاه‌های کوچک در شهرهای مختلف ایران منتشر می‎‌شود. این خبرها اثبات می‌کند که ممنوعیت واردات، ساخت و توزیع مشروب‌های الکلی، در کاهش مصرف آن تاثیری نداشته است. 

حکومت ایران با ممانعت از توزیع نوشیدنی‌های الکلی مطمئن، راه‌ را برای تجارت زیرزمینی و پرخطر آن باز می‌گذارد. گزارش سازمان پزشکی قانونی آشکار می‌کند که پس از مواد مخدر، بیشترین مسمومیت‌های منجر به مرگ به دلیل مصرف از نوشیدنی‌های الکلی بوده است. این سازمان در فروردین ۱۳۹۹، تنها دو ماه پس از آغاز رسمی همه‌گیری در ایران، اعلام کرد که ۷۲۸ نفر به دلیل مسمومیت‌های الکلی جان خود را از دست داده‌ند.

مقام‌های سازمان پزشکی قانونی اذعان کرده‌اند که در سال‌های اخیر، تلفات ناشی از مصرف مشروب‌های دست‌ساز ۱۴۲ درصد رشد داشته است و سالانه به‌طور متوسط، ۱۲۰ نفر در ایران به همین دلیل فوت می‌کنند.