ماکارونی گران و کمیاب شد

تولیدکنندگان می‌گویند در پی افزایش قیمت گندم و آرد، چاره‌ای جز افزایش قیمت ماکارونی ندارند

در پی افزایش قیمت گندم و آرد، ماکارونی در ایران هم گران و هم کمیاب شد. رسانه‌های داخلی ایران با استناد به مشاهدات میدانی می‌گویند برخی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است. این در حالی است که محسن امینی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، می‌گوید قیمت جدید این کالا در دولت تصویب و ابلاغ می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت ماکارونی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۸.۵ درصد افزایش یافت اما بررسی بازار در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱، از رشد ۱۱۴ درصدی قیمت این کالا در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

در اسفند ۱۴۰۰، متوسط قیمت بسته‌های ۵۰۰ گرمی ماکارونی ۷۴۰۰ تومان بود اما قیمت آن در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱، از دو برابر هم فراتر رفت و به ۱۶ هزار تومان رسید. این قیمت‌ مربوط به یکی از نشان‌های تجاری معروف ماکارونی در ایران است. این شرکت بسته‌های ۵۰۰ گرمی دیگری هم دارد که عبارت «غنی‌شده» روی آن‌ها درج شده و قیمت آن‌ها ۱۷ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پایگاه خبری فرارو، فروشگاه‌های اینترنتی هم در روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، در بخش فروش انواع ماکارونی نشان‌های تجاری مختلف، از هشدار «اتمام موجودی» استفاده کردند.

به نظر می‌رسد که بعد از گوجه‌فرنگی و برنج، افزایش بیش از دوبرابری قیمت ماکارونی، سومین شوک به بازار خوراکی‌ها در سال جدید باشد. پیش‌تر محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، گفته بود که با افزایش قیمت گندم و آرد، احتمال گران شدن ماکارونی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان هم وجود دارد.

با وجود اینکه ناظران درباره پیامدهای افزایش قیمت گندم و آرد هشدار داده‌اند، روزنامه دولتی ایران در گزارشی، با دفاع از افزایش قیمت‌ها، ادعا کرد که واقعی شدن قیمت‌ها دست قاچاقچیان را کوتاه خواهد کرد. در این گزارش، به نقل از ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، آمده است: «در وضعیت فعلی، صنف و صنعت و برخی از نانوایی‌ها به صورت گسترده آرد خود را به دلالان می‌فروشند و این دلالان آرد را به قیمت بالا به دیگر کشور‌ها انتقال می‌دهند.»

با وجود این ادعاها، شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ گندم و آرد بیش از آنکه دست قاچاقچیان را کوتاه کند، به کوچک‌تر شدن سفره مردم ایران می‌انجامد. محسن امینی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، به خبرگزاری ایلنا گفت که با افزایش قیمت گندم، تولیدکنندگان ماکارونی چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند؛ چرا که ۷۰ درصد قیمت ماکارونی متاثر از نرخ آرد است.

او درباره کاهش عرضه ماکارونی گفت: «تعیین نشدن قیمت گندم برای صنف و صنعت در یک و نیم ماه اخیر باعث شد کارخانه‌های تولیدکننده نتوانند مواد اولیه تولید را تامین کنند و نبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی میزان عرضه ماکارونی در کشور را کاهش داد.»

به گفته امینی، قیمت نهایی ماکارونی در سال ۱۴۰۱ را سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پس از تصویب در دولت ابلاغ می‌کند.