افشای عملیات بازجویی موساد در ایران با چه هدفی انجام شد؟

اسرائیل به‌تازگی فهرستی از دیگر عملیات‌های ترور افراد را که ایران قصد انجامشان در کشورهای مختلف را داشته، به واشنگتن تحویل داده است

به گفته منابع دیپلماتیک در تل‌آویو، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به‌تازگی یک شهروند ایرانی را در خاک ایران بازجویی کرده‌اند که به توطئه ترور یک دیپلمات اسرائیلی، یک ژنرال آمریکایی و یک روزنامه‌نگار فرانسوی اعتراف کرده است.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل به تلویزیون ایران‌اینترنشنال و کانال ۱۱ اسرائیل گفت که یکی از واحدهای موساد و شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) منصور رسولی را قبل از عزیمت به ماموریتش بازداشت و در خاک ایران بازجویی و سپس آزادش کرده‌اند.

اما افشای این عملیات نهادهای امنیتی اسرائیل در ایران که چندی پیش انجام شده است، با چه هدفی صورت گرفته است؟

این افشاگری در زمانی رخ داده است که پس‌از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین، هرچند که طرف‌های مذاکره از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت دو طرف به برجام خبر داده بودند، نزدیک به دو ماه است که این مذاکرات متوقف مانده است. گزارش‌ها حاکی از این است که مهم‌ترین اختلاف باقی‌مانده برای نهایی‌شدن توافق، برسر درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه (FTO) آمریکاست. این مسئله عامل بحث‌های گسترده در ایران و ایالات متحده شده است و مقام‌های اسرائیلی در طول هفته‌های گذشته به‌طور علنی و خصوصی، پیگیر کارزار فشرده‌ای علیه آن بوده‌اند.

روزنامه شرق‌الاوسط روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت، در گزارشی نتایج این عملیات اخیر موساد در ایران را برای متقاعدکردن جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در تصمیم‌گیری‌اش درباره درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی، بسیار بااهمیت دانسته است.

منابعی ناشناس به این روزنامه گفتند که دولت اسرائیل با هدف تضعیف وجهه ایران و متقاعد کردن اعضای کنگره آمریکا درمورد ضرورت نگه‌داشتن سپاه پاسداران در فهرست سیاه، تصمیم به افشای جزئیات این عملیات گرفته است.

رسانه‌های اسرائیلی صدای ضبط‌شده شخص بازجویی‌شده به‌نام رسولی را که یکی از اعضای واحد عملیات مخفیانه ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران است، منتشر کرده‌اند که به برنامه‌ریزی برای عملیات‌های ترور اعتراف می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام اسرائیلی که در این مورد با رسانه‌ها گفت‌وگو کرد، از ارائه جزئیات بیشتر درباره چگونگی ورود به ایران، بازجویی از رسولی و خروج از آن کشور بدون مطلع‌شدن ایرانی‌ها، خودداری کرده است.

طبق اطلاعات فاش‌شده، رسولی هنگام رویارویی با افراد موساد و شین‌بت شوکه شده بود، اما به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داده و اطلاعاتی ارائه کرده است. این شخص اعتراف کرده که مقام‌های ارشد سپاه پاسداران او را برای انجام این ماموریت فرستاده‌اند و او شبکه‌ای از عوامل خارجی را برای انجام این ترورها تشکیل داده است. او برای سازماندهی این ترورها ۱۵۰هزار دلار دریافت کرده است، با این وعده که مبلغ دیگری هم پس از اتمام عملیات دریافت خواهد کرد. 

براساس گزارش شرق‌الاوسط، اسرائیل به‌تازگی فهرستی از دیگر عملیات‌های ترور افراد را که ایران قصد انجامشان در کشورهای مختلف را داشته، به واشینگتن تحویل داده است. سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، مدعی شده که عملیات‌های متعددی را در قبرس، کلمبیا، کنیا، ترکیه و کشورهای دیگر خنثی کرده است.

رژیم جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای اجتناب از مسئولیت چنین سوء قصدهایی، با به‌کارگیری نیروهای نیابتی، ازجمله شبه‌نظامیانی که به‌عنوان پیاده نظام آن‌ها در میدان عمل می‌کنند، اقدام‌های خود را از طریق واسطه‌هایی انجام می‌دهد تا در بسیاری موارد ردیابی ارتباطشان با جمهوری اسلامی چندان ساده نیست.

در بهمن‌ماه گذشته نیز روزنامه دیلی‌صباح ترکیه گزارش داد که نهادهای اطلاعاتی آن کشور از سوءقصد جمهوری اسلامی ایران به یک شهروند اسرائیلی به‌نام یائیر گلر در تلافی ترور محسن فخری‌زاده، از مسئولان ارشد برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، جلوگیری کردند.

این روزنامه نوشت که تهران گروه ۹نفره‌ای را سازماندهی کرده بود که به‌مدت چند ماه گلر را تعقیب و حرکاتش را مستند می‌کردند. هنگامی‌که ماموران ترکیه متوجه شدند که تمهیدات انجام ترور در جریان است، به موساد اطلاع دادند.

پس از آن، گلر به یک خانه امن منتقل شد و موساد فعالانه به حفاظت از او کمک می‌کرد و پلیس ترکیه هشت نفر از مظنونان را دستگیر کرد.