دوستم به طالبان: مردم هر روز برای مخالفت مسلحانه با شما مصمم‌تر می‌شوند

«هیچ گروهی به تنهایی نمی‌تواند افغانستان را به ثبات برساند»

از مارشال دوستم به عنوان رهبر ازبک‌های افغانستان یاد می‌شود-Abdul Rashid Dostum/ فیس‌بوک

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی و معاون اول دولت پیشین افغانستان، در پیامی که به مناسب عید فطر منتشر شد، به طالبان هشدار داد که اگر به خواسته‌های مردم افغانستان و پیش‌شرط‌های جامعه جهانی توجه نکند، با مخالفت گسترده مردمی مواجه خواهد شد.

دوستم خطاب به طالبان گفت: «شما که همه حکومت‌ها و نظام‌های گذشته را نقد می‌کنید، ‌چرا از ضعف‌ها و ناکامی‌های آن‌ها درس نمی‌گیرید؟ چرا با تکرار تجربه‌های تلخ گذشته حکومت تک‌حزبی، تک‌قومی، تک‌مذهبی و تک‌جنسیتی را به مردم تحمیل می‌کنید و اسباب عمیق‌تر شدن روزافزون بحران امنیتی، اقتصادی و وضعیت بشری را فراهم می‌کنید؟»

دوستم افزود که طالبان اقوام را در افغانستان به شهروندان درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ تقسیم کرده‌ است و بین مردم تبعیض قائل می‌شود.

رهبر حزب جنبش ملی اسلامی تصریح کرد که هیچ گروهی به‌تنهایی نمی‌تواند افغانستان را به ثبات برساند و هرگز نمی‌توان با اعمال زور، مردم را متحد و حامی حکومت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خطاب به طالبان گفت: «صبر و حوصله جوانان لبریز می‌شود و مردم هر روز برای مخالفت مسلحانه مصمم‌تر می‌شوند.» او هشدار داد که در افغانستان تحت سلطه طالبان، تروریسم بین‌المللی رشد کرده و بی‌پرواتر شده است.

دوستم از طالبان خواست به ندای مردم و جامعه جهانی گوش دهد و به تعهدات خود در مورد گذار به حکومتی واقعا فراگیر و ملی که راه را برای یک حکومت مبتنی بر آرای مردم فراهم می‌کند، عمل کند.

دوستم با اشاره به شایعاتی که اخیرا در مورد او منتشر شده، گفت که دور جدیدی از برنامه‌های تفرقه‌افکنی او را هدف قرار داده است. او در مورد برنامه‌هایش برای کمک به اوضاع جاری افغانستان افزود: «من و سایر رهبران احزاب و سازمان‌های مهم سیاسی ضمن پیگیری روزانه وقایع، مدام با هم در ارتباطیم تا بتوانیم در اقدامی مشترک و متحد، طالبان را وادار کنیم به صدای ملت در مورد توقف خشونت علیه مردم، احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان گوش دهد و به  گذار به سمت حکومت مبتنی بر آرای مردم تمکین کند.»

عبدالرشید دوستم که او را رهبر سیاسی ازبک‌های افغانستان می‌دانند، دست‎‌کم در سه دهه اخیر یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سیاسی در افغانستان بوده است. او در ۲۰ سال گذشته، در مسندهای مهمی از جمله رئیس ستاد ارتش و معاون اول رئیس‌جمهوری کار کرد و چندین بار در نبرد با طالبان شرکت داشت.