لاوروف: لغو تحریم‌ها علیه روسیه بخشی از مذاکرات صلح با اوکراین است

زلنسکی: این موضوع نمی‌تواند بخشی از مذاکرات باشد

لاوروف گفت: «ما طرفدار ادامه مذاکرات هستیم، اگرچه این مذاکرات دشوار است» - Alexander Zemlianichenko / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی که امروز شنبه منتشر شد، گفت: «لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه بخشی از مذاکرات صلح بین مسکو و اوکراین است.»

او در مورد روند مذاکرات گفت که پیشرفت مذاکرات «سخت است، اما هر روز ادامه دارد.»

به گزارش رویترز کی‌یف روز جمعه هشدار داد که مذاکرات برای پایان دادن به حمله نظامی روسیه که اکنون در سومین ماه خود قرار دارد، در خطر از بین رفتن است.

لاوروف در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی چین، شین هوا که در وب سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، گفت: «در حال حاضر، هیئت‌های روسیه و اوکراین روزانه از طریق ویدئو کنفرانس درباره پیش‌نویس یک توافق‌نامه احتمالی مذاکره می‌کنند.»

رئیس‌جمهوری اوکراین ولودیمیر زلنسکی از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در ۲۴فوریه تاکید کرده است که تحریم‌های غرب علیه روسیه باید تقویت شود و این موضوع نمی‌تواند بخشی از مذاکرات باشد.

اوکراین و روسیه از ۲۹ مارس گفتگوهای صلح «رو در رو» انجام نداده‌اند و جو به دلیل ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای روسی هنگام عقب نشینی از مناطق نزدیک کیف مرتکب جنایاتی شده‌اند، متشنج شده است. هرچند مسکو این ادعاها را رد کرده است.

مسکو اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند. اوکراین و غرب می‌گویند روسیه یک جنگ تهاجمی را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف بدون اشاره به جزئیات گفت: «دستور کار مذاکرات همچنین شامل موضوعاتی مانند به رسمیت شناختن واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی، لغو تحریم‌ها و وضعیت زبان روسی است.»

لاوروف گفت: «ما طرفدار ادامه مذاکرات هستیم، اگرچه این مذاکرات دشوار است.»

متحدان غربی اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده‌اند. آنها حدود نیمی از ذخایر طلا و ارز خارجی دولتی روسیه را مسدود کرده‌اند و اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار داده و آن را در لبه پرتگاه برده است.

اوکراین هم در ابتدای این مذاکرات که در استانبول ترکیه برگزار می‌شد از مواضع خودش در راستای ایجاد صلح بین طرفین کوتاه آمده بود. میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، در استانبول در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ترکیه، گفت: «ما کم‌و‌بیش در مورد تمامی مسائل مورد مناقشه صحبت کردیم.»

او گفت کی‌یف حاضر است در مورد موضوع کریمه ۱۵ سال صبر کند.

طی روزهای اخیر با توجه به خطر جانی غیرنظامیان در اوکراین، زلنسکی خواهان مذاکره فوری شده بود و گفت: «اوکراین برای مذاکرات فوری در باره تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل آماده است و انتظار کمک از سوی سازمان ملل را دارد.»

بیشتر از جهان