ده‌ها فلسطینی در درگیری با پلیس اسرائیل در مسجد الاقصی مجروح شدند

پلیس اسرائیل از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد

فلسطینیان به افزایش شمار یهودیانی که برای انجام نیاش‌های مذهبی خود وارد محوطه مسجد‌الاقصی می‌شوند اعتراض دارند - Ahmad GHARABLI / AFP

هلال احمر فلسطین روز جمعه نهم اردیبهشت اعلام کردند در جریان ناآرامی‌های آخرین جمعه ماه رمضان در محوطه مسجد الاقصی و بیت‌المقدس شرقی، دست‌کم ۴۲ فلسطینی مجروح شدند. ۲۲ تن از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند.

پلیس اسرائیل گفت نیروهای اسرائیلی پس از پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به سمت «دیوار غربی»، مکان مقدس یهودیان، وارد محوطه مسجد الاقصی شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز جمعه در گزارشی نوشت که پلیس اسرائیل برای متفرق کردن معترضان فلسطینی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

به گفته منابع اسرائیلی، سه تن به دلیل پرتاب سنگ و یک نفر نیز به دلیل تحریک تظاهرکنندگان معترض بازداشت شدند.

تنها طی دو هفته گذشته نزدیک به ۳۰۰ فلسطینی در جریان درگیری با نیروهای اسرائیلی در محوطه مسجد الاقصی مجروج شدند.

بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی فلسطین، از افزایش شمار شهرک‌نشینان یهودی که برای انجام نیاش‌های مذهبی خود وارد محوطه مسجد الاقصی می‌شوند خشمگین هستند.

در هفته‌های گذشته، هزاران یهودی به مناسبت «عید فصح» یهودیان، وارد محوطه مسجد الاقصی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از یهودیان، نیاش‌های مذهبی خود را در داخل محوطه مسجد الاقصی انجام نمی‌دهد و معتقدند که از نظر مذهبی، این کار پذیرفتنی نیست؛ خاخام اصلی بیت‌المقدس نیز انجام مراسم مذهبی یهودیان در محوطه مسجد الاقصی را ممنوع کرده است؛ با این حال، طی سال‌های اخیر، برخی از ملی‌گرایان مذهبی تندرو اسرائیل، شهرک‌نشیتان یهودی را به حضور در محوطه مسجد الاقصی و انجام مراسم مذهبی تشویق کرده‌اند.

پنجشنبه هفته پیش هم، اتحادیه عرب از دولت اسرائیل خواست برگزاری مراسم نیایش یهودیان در داخل مجموعه مسجد‌الاقصی متوقف شود.

فلسطینی‌های ساکن در «کرانه غربی» همچنان با محدودیت‌های پرشماری برای بازدید از مسجد الاقصی، مواجه هستند. در بسیاری از روزهای سال، محدودیت‌های پلیس اسرائيل برای فلسطینی‌های ساکن «کرانه غربی» بسیار شدید است. تنها در روزهای ماه رمضان، برای گروه سنی خاصی، این محدودیت‌ها کم می‌شود.

مسجد الاقصی در بافت قدیمی و تاریخی شهر بیت‌المقدس، در کنار اماکن مقدس یهودیان نطیر «معبد سلیمان» و «دیوار ندبه» قرار دارد. بخش‌هایی از بیت‌المقدس شرقی همچنان در کنترل پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل قرار دارد.

بیشتر از جهان