تهران، در مرز ایران با افغانستان بیمارستان می‌سازد

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دوهزار مرکز بهداشتی در کشور بسته شدند

سید حسین مرتضوی، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل)، در دیدار با قلندر عباد، سرپرست وزارت بهداشت طالبان گفت دولت ایران قصد دارد در مرز افغانستان با ایران، بیمارستانی مجهز و استاندارد بسازد. مرتضوی هدف از احداث این بیمارستان را معالجه بیماران افغان بدون نیاز به اخذ ویزای ایران، عنوان کرد.

سرپرست سفارت ایران در کابل، همچنین از وزیر بهداشت طالبان خواست فهرست نیازمندی‌هایشان را در بخش دارو، واکسن‌های کرونا و سرخک، با او به اشتراک بگذارند تا دولت ایران در این زمینه با آن‌ها همکاری کند. دولت ایران، پیش از این نیز، طرح ساخت بیمارستانی را در ساحه افشار شهر کابل، در دست داشت. وزیر بهداشت طالبان از مقام‌های ایرانی خواست تا بیمارستان افشار را به بیماران سرطانی اختصاص دهند.

به نقل از بیانیه وزارت بهداشت طالبان، قلندر عباد، همچنین از تصمیم پاکستان برای ساخت بیمارستان‌های مرزی، در مرز میان افغانستان و پاکستان در تورخم و سپین بولدک قندهار، خبر داد.

این در حالی است که در زمان حاکمیت دولت پیشین افغانستان نیز، سخنانی در مورد ساخت بیمارستان‌های مرزی به میان آمده بود که هرگز عملی نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسافرت‌ افغان‌ها به کشورهای همسایه برای درمان پیشینه طولانی دارد. به‌ویژه در ۲۰ سال گذشته، سفر به پاکستان، ایران و هند، به منظور مداوا، بخشی از روند پزشکی و درمانی در افغانستان شده بود. با وجود این که میلیون‌ها دلار از کمک‌های بین‌المللی در افغانستان در بخش‌های بهداشت و درمان صرف شدند، اما بیماران افغان، حتی برای مشکلاتی که ممکن بود در داخل افغانستان مداوا شوند، به‌دلیل نبود اعتماد کافی به سیستم بهداشت در افغانستان، به پاکستان یا هند سفر می‌کردند.

 در حال حاضر، پس از سقوط دولت جمهوری، دریافت ویزای هند و پاکستان برای مردم افغانستان، دشوار شده است و در همین حال، امکان درمان و مراقبت در ساختارهای بهداشتی افغانستان نیز به شدت کاهش یافته است. گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، از فروپاشی سیستم بهداشت در افغانستان خبر می‌دهد. آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، حاکی از بسته شدن بیش از ۲ هزار مرکز بهداشتی در افغانستان بود.