اصرار رئیسی بر تکرار تجربه شکست خورده نظامیان در صنعت خودروسازی

واردات خودرو به جنجالی حاکمیتی در ایران تبدیل شده است

در ایران سال‌هاست که برخی خواستار ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی هستند.- ایرنا

ابراهیم رئیسی در واکنش به دعوای موافقان و مخالفان واردات خودرو و معترضان به کیفیت پائین خودرو‌های داخلی، خواستار استفاده از «فناوری صنایع نظامی و هسته‌ای» در صنعت خودروسازی ایران شد.

رئیسی این درخواست را در جمع گروهی از مردم قزوین مطرح و گفت مردم ایران از «خودروسازان رضایت ندارند.»

کیفیت پائین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی در کنار موضوع واردات ۷۰ هزار خودرو به اختلاف‌ها میان برخی نهاد‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی دامن زده است.

پلیس یکی از موافقان واردات خودرو است و فرماندهان این نیرو در هفته‌های اخیر بارها با انتقاد از کیفیت پائین خودروهای داخلی، خواستار آزاد شدن واردات خودرو شده‌اند.

در این میان گفته شده مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از نهاد‌ها مخالف واردات خودرو هستند که صادق لاریجانی، رئیس این مجمع دوبار این گفته‌ها را رد کرده است.

لاریجانی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت از ممنوعیت واردات خودرو انتقاد کرد و در تائید اظهارات رئیسی گفت که مردم از کیفیت خودرو‌های داخلی ناراضی هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در مقابل از مخالفان واردات خودرو محسوب می‌شود و بر این باور است که «اگر واردات خودرو آزاد شود، ممکن است خودروسازان داخلی به واردات رو بیاورند.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از جمع‌بندی نظر موافقان و مخالفان این طرح، در آخرین جلسه خود واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ را به صورت «مشروط» آزاد کرد.

این مصوبه البته پایان دعوا نیست و آن‌طور که اعلام شده «جزییات آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی مجمع ارجاع شده است.»

در این میان هم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پیشنهاد بالا بردن کیفیت خودرو‌های داخلی با استفاده از «فناوری صنایع نظامی و هسته‌ای» را داده است.

این دو فناوری در حال حاضر در انحصار وزارت دفاع و سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی است.  نهاد‌هیی نظامی و علمی که مدعی پیشرفت در تولید انواع سلاح و تجهیزات نظامی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران بیش از دو دهه است که برخی می‌گویند اگر صنایع خودروسازی در اختیار سپاه پاسداران و سایر نیرو‌های نظامی قرار گرفته بود، خودرو‌های داخلی کیفیت «بهتری» داشت.

در مقابل گروهی دیگر معتقدند عملکرد هشت ساله منوچهر منطقی یکی از مدیران وزارت دفاع در شرکت ایران خودرو، نشان از شکست حضور نظامیان در این صنعت دارد.

منطقی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ از مدیران شرکت طراحی تجهیزات، ابزار و ماشین افزار (تام) بود و از آذر ۱۳۸۱ تا فروردین ۱۳۸۸ مدیرعامل ایران خودرو شد.

عملکرد او که با شعار «پایان دوره مونتاژ خودرو و حرکت به سوی خودروسازی واقعی» به ایران خودرو رفته بود در آن زمان موافقان و منتقدان زیادی داشت و مصرف‌ کنندگان نیز از کیفیت خودرو‌های این شرکت راضی نبودند.

منطقی دی ماه ۱۳۸۸ با وجود انتقاد‌های زیادی که متوجه عملکردش در ایران خودرو بود به سمت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح (وابسته به وزارت دفاع) منصوب شد و با این انتصاب به خانه اصلی خود بازگشت.

او در دوره مدیریت این سازمان که تا شهریور ماه سال ۱۳۹۴ ادامه داشت پروژه‌هایی چون طراحی بالگردهای هشت و ۱۴ نفره، توسعه خانواده هواپیمای ایران ۱۴۰ و اجرای طرح کلان هواپیمای ۱۵۰ نفره را در دست اقدام داشت.

سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ بار دیگر موجی از انتقادها را متوجه عملکرد منطقی در این سازمان کرد.

این انتقاد‌ها ادامه داشت تا اینکه منطقی به ریاست مرکز ملی فضایی ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۹۷ در همین پست باقی ماند.

او در حال حاضر معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت است و یکی از معدود مدیران جمهوری اسلامی است که به نماد شکست دخالت نظامیان در صنعت به خصوص صنعت خودروسازی تبدیل شده است.