همه‌گیری مرموز در آمریکا؛ اولین کودک مشکوک به هپاتیت جان باخت

دست‌کم شش ایالت آمریکا مواردی از این بیماری مرموز کبدی در کودکان خردسال را گزارش کرده‌اند

سویه مرموز هپاتیت حاد زنگ خطر را در ۱۲ کشور به صدا درآورده است‌ـ EMRE CAYLAK / AFP

مسئولان بهداشت ویسکانسین در حال بررسی مرگ یک کودک‌اند تا ارتباط آن با سویه مرموز هپاتیت حاد که زنگ خطر را در ۱۲ کشور به صدا درآورده است، پیدا کنند.

اداره خدمات بهداشتی ویسکانسین (DHS) با صدور هشدار بهداشتی بعد از افزایش اخیر موارد ابتلا به هپاتیت حاد و آدنوویروس در کودکان، اعلام کرد که در حال بررسی چهار مورد مشکوک مرتبط به هپاتیت غیرمعمول است.

به گفته دی‌اچ‌اس ویسکانسین، دو کودک از این چهار کودک عوارض شدیدی داشتند که یکی از آن‌ها به پیوند کبد نیاز داشت و دیگری فوت کرد.

اگر این مرگ به این بیماری مرتبط باشد، اولین مورد مرگ ناشی از هپاتیت در ایالات متحده آمریکا خواهد بود.    

ویسکانسین ششمین ایالت آمریکا است که اعلام کرده در باره موارد التهاب کبد در کودکانی که آزمایش ویروس‌های هپاتیت ای، بی، سی، دی و ئی در آن‌ها منفی بود، تحقیق می‌کند.

دی‌اچ‌اس ویسکانسین به پزشکان توصیه کرد مراقب چنین مواردی باشند و به چند مورد در آلاباما با «آسیب جدی کبدی از جمله سه مورد نارسایی حاد کبدی، که آزمایش آدنوویروس آن‌ها نیز مثبت بود» اشاره کرد.

این ایالت ۹ مورد در گروه خود دارد؛ از جمله دو کودک که بین نوامبر ۲۰۲۱ و فوریه ۲۰۲۲ به پیوند کبد نیاز داشتند و اولین ایالت آمریکا بود که چنین مواردی را کشف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی‌اچ‌اس ویسکانسین اعلام کرد: «همه بچه‌ها قبلا سالم بودند. با توالی‌یابی، مشخص شد پنج مورد از این ۹ مورد به آدنوویروس نوع ۴۱ آلوده بودند. دو بیمار نیز به پیوند کبد نیاز داشتند و هیچ بیماری فوت نکرد.»

در [ایالت] ایلینویز سه مورد ثبت شد؛ از جمله یک مورد حاد که به پیوند کبد نیاز داشت.

کارولینای شمالی نیز دو مورد را گزارش کرد. بعد از آنکه مسئولان بهداشت نیویورک گفتند در حال بررسی مواردند، [ایالت] دلاور نیز یک مورد ابتلا در یک کودک را تایید کرد.

آنتونی فاوچی، مشاور ارشد پزشکی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: «این هنوز معمایی مبهم است.»

او افزود: «به نظر می‌رسد که به آدنوویروس ربط دارد اما یک اسلم دانک [ضربه مهلک- اصطلاحی در بسکتبال] نیست.»

روز شنبه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که از ۱۶۹ مورد هپاتیت حاد نادر، یک التهاب کبدی، در کودکان خردسال ۱۲ کشور آگاه است.

بیشتر این موارد، حدود ۱۱۴ مورد، در بریتانیا، ۱۳ مورد در اسپانیا و ۱۲ مورد در اسرائیل بودند. مواردی نیز از دانمارک، ایرلند، هلند، ایتالیا، فرانسه، نروژ، رومانی و بلژیک گزارش شده‌اند.

این بیماری کودکان یک ماهه تا نوجوانان ۱۶ ساله را مبتلا کرده است.

از مسئولان بهداشتی خواسته شده است که مراقب علائم هپاتیت مثل تب، خستگی، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، شکم درد، ادرار تیره، مدفوع روشن، درد مفاصل و یرقان باشند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ارتباط این بیماری با واکسن کووید رد شده است؛ چون تقریبا هیچ‌یک از کودکانی که به این بیماری کبد مبتلا شده‌اند، واکسینه نشده بودند.   

© The Independent

بیشتر از جهان