ساخت دوربین‌های «ابر نظارتی» در چین

در چین به ازای هر ۱۲ نفر یک دوربین مداربسته وجود دارد

AFP/Getty Images

محققان چینی دوربین‌های ابرقدرتمندی ساخته‌اند که قادر است شخصی را در میان حاضران ورزشگاهی ده‌ها هزار نفره تشخیص دهد.

این دوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی توسط دانشمندان دانشگاه فودان با همکاری با سازمان نورشناسی چنگچون از آکادمی چینی دانش طراحی و ساخته شد.

دقت و شفافیت آن ۵ برابر قوت دید چشم انسان است ولی شفاف‌ترین دوربینی که تا به حال ساخته شده است، نیست. در سال ۲۰۱۸ دوربینی ۵۷۰ مگاپیکسلی در رصدخانه شیلی کار گذاشته شد، البته هدف آن دوربین نظاره آسمان به امید کشف کهکشان‌های دور بود.

این دوربین اما برای نظارت ساخته شده است و تلویزیون حکومتی چین از «کاربردهای این دوربین در دفاع ملی و امنیت عمومی کشور» تمجید کرده است.

این دوربین از فناوری تشخیص چهره و همچنین تصاویر زنده استفاده می‌کند تا افراد را در جماعتی شلوغ تشخیص دهد. چنین قابلیتی می‌تواند ابزاری مفید برای شبکه نظارتی چین باشد، شبکه‌ای که همین حالا نیز نظارتی فراگیر بر شهروندانش دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر حدود ۱۷۰ میلیون دوربین مداربسته در سراسر چین مشغول فیلم‌برداری هستند، یعنی برای هر ۱۲ نفر در کشور ۱ دوربین وجود دارد.

چین همچنین پیشرفته‌ترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای دنیا را به کار بسته است تا شهروندان خود را زیر نظر بگیرد.

سال گذشته این کشور فناوری تشخیص چهره هنگام قدم زدن را معرفی کرد که از هوش مصنوعی بهره می‌جوید تا افراد را در فاصله ۵۰ متری در حرکت و هنگام قدم زدن شناسایی کند.

فناوری دیگری از پهپادهای کبوتر شکل استفاده می‌کند تا مردم را از آسمان زیر نظر بگیرد.

این برنامه که «پرنده جاسوس» نام دارد از گروهی از پرنده‌های روباتیک مجهز به دوربین‌هایی با شفافیت بالا استفاده می‌کند تا مخفیانه مردم را روی زمین تحت نظر بگیرد.

این شبکه نظارتی فراگیر همچنین اطلاعات لازم برای نظام «اعتبار اجتماعی» چین را فراهم می‌آورد. در این طرح شهروندان بر اساس رفتارشان در اجتماع طبقه‌بندی می‌شوند.

فعالان حقوق بشری این نظام را نظامی ترسناک توصیف کرده‌اند چرا که اگر شهروندان رفتاری اشتباه مرتکب شوند این طرح ایشان را در انتخاب محل زندگی یا سفر کردن محدود خواهد کرد.

مایا وانگ، محقق سازمان دیدبان حقوق بشر در مطلبی در وبلاگ خویش در این باره نوشت: «با طبقه‌بندی شهروندان بر اساس رفتارهای مختلف، از نحوه خرید آنها گرفته تا صحبت‌های ایشان در فضای مجازی، دولت می‌خواهد جامعه‌ای بدون مشکل را تولید کند. کسانی که امتیاز پایینی دارند با موانع مختلفی روبه‌ور خواهند شد از رد صلاحیت برای اشتغال در مشاغل دولتی گرفته تا عدم توانایی از ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدرسه‌ای که می‌خواهند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent