اختلاف‌نظر بر سر سود و ضرر تمرین ورزشی مشهور

برپی که پرش، انقباض، سرعت، و چربی‌سوزی را با هم دارد، به نام حرکتی تبلیغ می‌شود که تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند

برپی در ارتش برای جاخالی دادن از گلوله ابداع شد - Canva

اگر تا به حال به خودتان فشار می‌آوردید تا «برپی» (BURPEES) انجام دهید- ممکن است خبر خوبی برایتان داشته باشیم.

به گفته پاتریک مورفی، مربی خصوصی که بدن غبطه‌برانگیز «زک افرون» نتیجه کار او است، «برپی» یکی از تمرین‌هایی است که «همه در باشگاه انجام می‌دهند» و واقعا افتضاح است.

این حرکت که پرش، انقباض، سرعت، و چربی‌سوزی را با هم دارد، اغلب به نام حرکتی تبلیغ می‌شود که تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند- و تقریبا هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد.

اما به گفته مورفی، این حرکت بیشتر در ارتش معنا پیدا می‌کند – جایی که از آن آمده، است و همان جایی که بیشتر احتمال می‌رود که گلوله‌ای به سمت شما بیاید.

مورفی به [نشریه] «منز هلت» گفت:«برپی برای بدن انسان خوب نیست. می‌دانید برپی برای چه چیزی خوب است؟ این حرکت را در ارتش برای جاخالی دادن در مقابل گلوله ابداع کرده‌اند. برای جابه‌جایی خوب است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

و اگرچه این حرکت باعث چربی‌سوزی می‌شود، اما مورفی هوادار آن نیست – به ویژه اگر شغل‌تان بیشتر دفتری بوده باشد و به جاخالی دادن از حمله دشمن ربطی نداشته باشد.

او گفت: «تصور کنید دارید برپی می‌زنید و بعد به دفتر کاری می‌روید و تمام روز پشت میز می‌نشینید. این حرکت برای مچ دست خوب نیست و ستون فقرات [در این حرکت] در وضعیت مناسبی قرار نمی‌گیرد.»

با این حال، ایندیپندنت با جرد، مربی خصوصی [باشگاه] «کرانچ» در شهر نیویورک که با استدلال مورفی قانع نشده است، گفت‌وگو کرد.

جرد می‌گوید برپی درواقع یک «تمرین عالی تمام اعضای بدن [full body]» است.

و با اینکه آن را برای افراد مسن و مصدوم توصیه نمی‌کند، اما به نظرش عالی است چون «این حرکت حتی در افراد بسیار مبتدی که با تکرار ۵ تا ۱۰ بار خسته می‌شوند، تقریبا تمام عضلات را درگیر می‌کند.»

بنابراین شاید قبل از حذف کامل برپی از برنامه تمرینی خود، بخواهید تجدیدنظر کنید.

این مقاله نخستین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از ورزش