کمک دارویی ایران به زخمی‌‌های حادثه تروریستی مزارشریف

در هشت ماه گذشته، بیش از ۳۰ هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان رسیده است

محموله کمکی ایران شامل ۱۱ تن دارو است که به زخمی‌های حادثه مسجد سه دکان مزارشریف اختصاص دارد- عکس: @IRANinMAZAR توییتر

هواپیمای حامل بسته کمکی جمهوری اسلامی ایران شامل ۱۱ تن دارو و تجهیزات پزشکی برای زخمی‌های حادثه تروریستی مسجد سه دکان مزارشریف روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت (۲۷ آوریل)، در فرودگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مزارشریف به زمین نشست. مسئولان کنسولگری ایران در مزارشریف گفتند که پیش از این نیز مقداری کمک نقدی به خانواده‌های جان‌باختگان و زخمی‌های این حادثه اهدا شده است.

در پی حمله مرگبار به بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در شهر مزارشریف که روز پنجشنبه، ۲۱ آوریل، رخ داد، بیش از ۳۰ تن کشته و نزدیک به ۷۰ تن زخمی شدند. این حادثه هنگامی رخ داد که نمازگزاران در حال ادای نماز ظهر بودند.

جمهوری اسلامی ایران که با مراکز شیعی در مزار شریف روابط نزدیکی دارد، این بار هم در ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه، یک محموله کمکی ۱۱ تنی را با هواپیمایی اختصاصی به مزارشریف فرستاد تا به زخمی‌های حادثه مسجد سه دکان اختصاص یابد. سید حسن یحیوی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف، به رسانه‌های محلی بلخ گفت که این محموله حاوی داروهایی است که بیمارستان مرکزی مزارشریف بعد از حادثه مسجد سه دکان درخواست کرده است.

او تصریح کرد: «این داروها قرار است برای مداوای بهتر زخمی‌های حادثه تروریستی مسجد سه دکان استفاده شود و مقداری نیز بر اساس نیاز، به بیمارستان‌های استان‌های همجوار مزارشریف فرستاده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مسئول هماهنگی کمک‌های ایران برای افغانستان در شهر مزارشریف نیز به رسانه‌های محلی گفت که یک تیم پزشکی از ایران نیز هم‌زمان با ارسال کمک‌های دارویی به افغانستان آمده‌اند و در نظر دارند زخمی‌هایی را که وضعیتشان وخیم‌تر است، به ایران منتقل کنند.

بنا بر اعلام کنسولگری ایران در مزارشریف، در هشت ماه گذشته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دولت ایران بیش از ۳۰ هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فرستاده است.

ایران از معدود کشورهای بود که بلافاصله پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، سفارت و کنسولگری‌های خود را در افغانستان گشود و در ماه دسامبر نیز میزبانی نشست مشترک کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزیر خارجه طالبان را به عهده گرفت. روز دوشنبه، پنجم اردیبهشت، نیز مقام‌های طالبان از پذیرش سه دیپلمات طالبان در سفارت افغانستان در تهران خبر دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این گفته بود که ایران تا زمان تشکیل یک حکومت رسمی و مستقل در افغانستان، هیچ دیپلماتی را از طرف طالبان نمی‌پذیرد؛ اما حالا می‌گوید که تبادل دیپلمات میان کشورها بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی یک امر عادی است و به رسمیت داشتن یا نداشتن دولت‌ها ربطی ندارد.