ویژگی‌هایی که طرف را روز اول آشنایی فراری می‌دهد

رعایت نکردن بهداشت، علاقه به رابطه با چند نفر و کاربرد الفاظ رکیک جزو موارد ناخوشایند است

در مجموع ۶۹ رفتار ناخوشایند ثبت شد؛ از جمله خودشیفتگی، خوش‌مشرب نبودن و رعایت نکردن بهداشت شخصی - Pexels

طبق مطالعه جدیدی رعایت نکردن بهداشت، علاقه به رابطه با چند نفر و کاربرد الفاظ رکیک جزو موارد ناخوشایند هنگام آشنا شدن و لاس زدن با افراد است.

پژوهشگران دانشگاه نیکوزیای قبرس با هدف تشخیص کارها و ویژگی‌هایی که موجب جذابیت کمتر افراد در آشنایی اولیه می‌شوند، ۱۱ ویژگی ناخوشایند مشترک بین همه را شناسایی کردند.

این مطالعه دوبخشی که در مقیاس کوچک انجام گرفت در نشریه پرسونالیتی اند ایندیویجوال دیفرنسز (شخصیت و تفاوت‌های فردی) منتشر شد و در آن از ۹۴۶ بزرگسال نظرسنجی شد.

اولین گروه شامل ۲۱۲ نفر بود و از آن‌ها خواستند خود را در ماجرای آشنایی با یک نفر به قصد رابطه عاشقانه تصور کنند و فهرستی از رفتارها و ویژگی‌هایی تهیه کنند که به نظرشان منفی است.

در مجموع ۶۹ رفتار ثبت شد از جمله خودشیفتگی، بامزه و خوش‌مشرب نبودن و رعایت نکردن بهداشت شخصی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس از ۷۳۴ بزرگسال دیگر خواستند به این ویژگی‌ها بر اساس میزان احساس ناخوشایندی که از دیدن آن‌ها در طرف مقابل می‌گیرند امتیاز دهند.

ناخوشایندترین رفتارهای شناسایی‌شده عبارت بود از نچسب (گستاخ و دغل‌کار) بودن، رعایت نکردن بهداشت، نشان ندادن علاقه خاص و انحصاری به طرف مقابل و وجود اختلاف دیدگاه.

پس از این‌ها کاربرد الفاظ رکیک، کم‌هوش بودن، خودشیفتگی و بی‌مزه یا بی‌عزت نفس بودن ذکر شده است.

سایر ویژگی‌هایی که بیشتر شرکت‌کنندگان به آن اشاره کردند عبارت است از نشان دادن محبت زیادی مانند زیادی به طرف نزدیک شدن و لمس بدون رضایت بدن او، برخورداری کم از جذابیت جسمی و خسیس بودن.

پژوهشگران دریافتند جدای مسئله جذابیت جسمی، احتمال اینکه مردها از طریق هر یک از ویژگی‌های ناخوشایند بی‌علاقه بشوند در مقایسه با زنان کمتر است.

در مجموع زنان و شرکت‌کنندگان مسن‌تر به این رفتارها حساس‌تر از مردان و شرکت‌کنندگان کم‌سن‌تر بودند.

نویسندگان این مطالعه گفته‌اند علت این امر می‌تواند این باشد که زنان باید سهم بیشتری از بار مسئولیت سرپرستی را در پرورش فررندان به دوش بکشند و «به همین دلیل در صورت اشتباه کردن در انتخاب شریک زندگی نسبت به مردان با خطرات بیشتری مواجه می‌شوند.»

در این مطالعه آمده است « تکامل زنان به نحوی بوده که در انتخاب سختگیرتر و خطرگریزتر از مردان‌اند و تجلی این امر را در حساسیت بیشتر آنان به رفتارهای ناخوشایند می‌بینیم.»

سن افراد نیز اثر چشمگیری بر نتایج داشته است و شرکت‌کنندگان مسن‌تر نسبت به افراد جوان‌‌تر بیشتر تحت تاثیر ویژگی‌های ناخوشایند قرار گرفتند.

محققان گفته‌اند شاید افراد جوان‌تر «معیارهای سهل‌گیرانه‌تری» داشته باشند زیرا بیشتر می‌خواهند روابط بیشتری را با افراد مختلف تجربه کنند.

«آنان آسان‌تر می‌گیرند و به همین دلیل به ویژگی‌هایی که باعث می‌شود رابطه سر نگیرد حساسیت کمتری دارند.»

در این مطالعه آمده است «از دیگر سو، با افزایش سن افراد و زیادتر شدن تجربه روابط، علاقه آنان به پیدا کردن شریک بلندمدت برای رابطه بیشتر و معیارهای آنان در انتخاب سختگیرانه‌تر می‌شود. بدین ترتیب حساسیت بیشتری به ویژگی‌هایی پیدا می‌کنند که ممکن است از سر گرفتن رابطه ممانعت کند.» در این تحقیق هم‌چنین آمده است برای آزمودن این فرضیه باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی