از هر سه زن، یک زن در قرار عاشقانه رفتار خود را تغییر می‌دهد تا به مردها قدرت بیشتری بدهد

دیدگاه‌ها و انتظارهای جنسیتی بر نحوه رفتار زنان با شرکای عاطفی بالقوه تاثیر می‌گذارد

مردان احساس می‌کنند باید مسئولیت رابطه را به عهده بگیرند؛ در حالی که زنان نگران‌اند پیش از اینکه خیلی «پیر شوند» باید سروسامان بگیرند- Canva

براساس تحقیقات جدید، یک نفر از هر سه زن رفتار خود را در ملاقات عاشقانه با مردان تغییر می‌دهد تا شریک عاطفی‌اش «قدرت یا راحتی بیشتری» احساس کند.

نظرسنجی یوگو (شرکت بین‌المللی بریتانیایی تحقیقات بازار مبتنی بر اینترنت) برای برنامه دوست‌یابی بامبل، روی بیش از دو هزار بزرگسال بریتانیایی نشان داد که یک به اصطلاح «شکاف عاشقانه» بر تلاش‌های بسیاری از افراد برای یافتن شریک عاطفی تاثیر منفی می‌گذارد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد در حالی که اکثر مردان و زنان به برابری در روابط اعتقاد دارند، بیشتر آنان همچنان در روابط دوستانه از قراردادهای جنسیتی پیروی می‌کنند.

مردان احساس می‌کنند باید مسئولیت رابطه را به عهده بگیرند؛ در حالی که زنان نگران‌اند پیش از اینکه خیلی «پیر شوند» باید سروسامان بگیرند.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۵۲ درصد) گفتند توقعات گوناگونی که براساس هویت جنسیتی‌ از آن‌ها وجود دارد، باعث می‌شود به گونه‌ای رفتار کنند که کمی از خود حقیقی‌ آنان فاصله دارد؛ در حالی که ۵۱ درصد گفتند این کار استرس قرار ملاقات را بالاتر می‌برد.

از هر شش نفر در بریتانیا، یک نفر (۶۳ درصد) گفت که جامعه از مردان انتظار دارد مسئولیت رابطه را به عهده بگیرند و ۲۷ درصد از مردان گفتند برای پیروی از این انتظارها تحت فشارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، مردان بیشتر از کمبود تجربه جنسی نگران‌اند، به طوری که ۱۸ درصد گزارش کرده‌اند نگران قضاوت شدن‌اند. در مقابل، تقریبا یک زن از هر پنج زن می‌ترسد که بر اساس تعداد شرکای جنسی‌ قضاوت شود.

دیدگاه‌ها و انتظارهای جنسیتی نیز بر نحوه رفتار زنان با شرکای عاطفی بالقوه تاثیر می‌گذارد.

بیش از نیمی از زنان در این بررسی (۶۲ درصد) گفتند که احساس می‌کنند از آن‌ها انتظار می‌رود خود را بیش از حد مشتاق، تابع، وابسته یا درمانده نشان ندهند؛ در حالی که تنها ۴۰ درصد مردان این را گفتند.

به علاوه، زنان برای ورود به یک رابطه فشار بیشتری حس می‌کنند؛ به طوری که از هر سه نفر یک نفر اظهار می‌کند برای سازش در مورد نیازها یا خواسته‌هایش، زیر فشار است تا قبل از آنکه «زیادی پیر شود» سروسامان بگیرد.

برخی از زنان نیز رفتار خود را در قرار عاشقانه تغییر می‌دهند تا به شریک مردشان اجازه دهند مطابق انتظارهای جامعه باشند. البته از بین افراد بررسی‌شده، از هر سه زن، یک زن (۳۳ درصد) گفت که رفتار متفاوتی در پیش گرفته است تا مرد قدرت یا راحتی بیشتری احساس کند.

نائومی واکلند، معاون اروپایی «بامبل» در این‌ باره گفت:«شکاف عاشقانه یک اصطلاح جدید است، اما بسیاری از ما این احساس را می‌شناسیم. آن لحظه‌هایی که از خودمان می‌پرسیم آیا ارسال آن متن باعث نمی‌شود خیلی مشتاق به نظر برسیم، یا منتظریم که آن‌ها رهبری رابطه را به دست بگیرند، یا نگرانیم به خاطر اینکه خیلی مشتاق، خیلی بی‌تجربه یا مسن‌ایم، قضاوتمان کنند.»

برنامه دوست‌یابی کاربرانش را تشویق می‌کند درمورد اینکه چطور «شکاف عاشقانه» بر رفتار آن‌ها در روابط و انتظارهایی که از شریک خود دارند تاثیر می گذارد، یک «گفت‌وگوی آزادانه» داشته باشند.

واکلند گفت: «تنها زمانی که از آن آگاه باشیم، می‌توانیم یکدیگر را به چالش بکشیم تا توقعات جنسیتی را که چه کسی باید چه کار کند، کنار بگذاریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی