هشدار روسیه: خطر جنگ جهانی سوم «واقعی و جدی» است

لاوروف گفت ناتو در اصل ازطریق یک نیروی نیابتی درگیر جنگ با روسیه شده است و آن نیرو را مسلح می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که قصدش بالا نشان‌دادن خطر به‌طور ساختگی نیست- Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

درپی تصمیم آمریکا برای کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، روسیه به جهان هشدار داد که خطر جنگ جهانی سوم «واقعی و جدی» است و نباید آن را دست‌کم بگیرند. 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه،  روز دوشنبه‌، پنجم اردیبهشت، در گفت‌وگو با برنامه «بازی بزرگ» کانال یک تلویزیون دولتی آن کشور، تاکید کرد که خطرها در حال حاضر قابل توجه است و افزود: «من قصد ندارم این خطرها را به‌طور ساختگی بالا ببرم. خیلی‌ها این کار را دوست دارند. خطر جدی است؛ واقعی است؛ و ما نباید آن را دست‌کم بگیریم.» او این جملات را در پاسخ به سوالی درمورد اهمیت اجتناب از جنگ جهانی سوم گفت. 

در مقایسه وضعیت فعلی با دوره بحران کارائیب، یا همان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «در آن زمان قوانین کمی وجود داشت، قوانین مکتوب… اما قواعد رفتاری کاملا واضح بود -در مسکو مشخص بود که واشینگتن چگونه رفتار می‌کند، و در واشینگتن مشخص بود که مسکو چگونه رفتار می‌کند؛ و اکنون به‌طور کلی قوانین کمی باقی مانده است.»

او یادآوری کرد که درحال حاضر «پیمان استارت» (معاهده کاهش دوجانبه تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه) باقی است، اما «در عین‌حال، همه ابزارهای دیگر کنترل تسلیحات و منع گسترش [سلاح‌های هسته‌ای] در عمل نابود شده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته لاوروف، در طول بحران موشکی کوبا، «یک کانال ارتباطی وجود داشت که مورد اعتماد رهبران اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بود»، اما اکنون دیگر چنان مسیر ارتباطی‌ای موجود نیست و هیچ‌کس برای ایجاد آن تلاش نمی‌کند.

بحران موشکی کوبا بزرگ‌ترین تقابل میان آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد بود که به‌طور بالقوه می‌توانست به یک جنگ تمام‌عیار هسته‌ای تبدیل شود.

وزیر خارجه روسیه درباره اقدام‌هایی که مسکو آماده است برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم انجام دهد، گفت: «روسیه چندین سال است که کارهای زیادی انجام داده است.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پس از پخش این برنامه تلویزیونی که لاوروف با آن گفت‌وگو کرده بود، در حساب توییتر خود نوشت: «روسیه آخرین امید خود را برای ترساندن جهان از حمایت اوکراین از دست داده است. پس از خطر واقعی جنگ جهانی سوم صحبت می‌کند. این فقط به این معنای آن است که مسکو شکست را در اوکراین احساس می کند. بنابراین، جهان باید حمایت از اوکراین را مضاعف کند تا ما پیروز شویم و امنیت اروپا و جهان را حفظ کنیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه در جریان سفرشان به کی‌یف، وعده کمک نظامی بیشتر به اوکراین را دادند.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه از یک قانون مربوط به وضعیت اضطراری برای تایید فروش بالقوه ۱۶۵میلیون دلار مهمات به اوکراین استفاده کرد. پنتاگون اعلام کرد که این بسته تسلیحات می‌تواند شامل مهمات توپخانه‌ای برای سلاح‌های هویتزر، تانک‌ها و نارنجک‌اندازها باشد.

هم‌زمان سفیر مسکو در واشینگتن به ایالات متحده گفت که ارسال سلاح‌ها را متوقف کند و هشدار داد که سلاح‌های غربی درگیری را شعله‌ورتر می‌کنند. 

سرگئی لاوروف نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی روز دوشنبه گفت زمانی‌که برخلاف هشدارهای ما، سیل سلاح‌ها را روانه اوکراین کردند، از هر جهت «روس‌هراسی» را در آن کشور تشویق کردند، همان چیزی که جوهر رژیمی بود که  پوروشنکو تاسیس کرد و در دوره زلنسکی در حال تقویت است.

او همچنین افزود: «ناتو در اصل ازطریق یک نیروی نیابتی درگیر جنگ با روسیه شده است و آن نیرو را مسلح می‌کند. جنگ یعنی جنگ.»

تهاجم روسیه به اوکراین که حالا بیش‌از دو ماه از آن می‌گذرد، گسترده‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم و سال ۱۹۴۵ به این‌سو بوده است که هزاران کشته یا زخمی برجا گذاشته، شهرها و روستاها را به ویرانه تبدیل کرده و بیش از پنج‌میلیون نفر را مجبور به فرار از کشور اوکراین کرده است.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که موشک‌های این کشور شش تاسیسات تامین نیروی خطوط راه‌آهنی را که برای تحویل تسلیحات خارجی به نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس واقع‌در شرق آن کشور استفاده می‌شد، منهدم کرده‌اند. 

ازسوی دیگر، رئیس شرکت دولتی راه‌آهن اوکراین هم گفت که در حمله موشکی روسیه به پنج ایستگاه راه‌آهن آن کشور در روز دوشنبه، یک کارگر راه‌آهن کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دوشنبه‌شب گفت: «بدیهی است که هر روز -و به‌ویژه امروز که سومین ماه مقاومت ما آغاز شده است- همه در اوکراین دغدغه صلح را دارند و این‌که چه زمانی همه چیز تمام خواهد شد… درحال حاضر هیچ پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.»

بیشتر از جهان