وزیر دفاع آمریکا در پی سفر به اوکراین: «اولین قدم، باور به پیروزی است»

وزرای خارجه و دفاع آمریکا در سفری محرمانه به کی‌یف رفتند 

دو وزیر در مجموع تخصیص ۷۱۳ میلیون دلار حمایت نظامی خارجی را به اوکراین و ۱۵ کشور متحد و همکار آن اعلام کردند که از این میان ۳۲۲ میلیون دلار آن متعلق به کی‌یف است- Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS

آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیران خارجه و دفاع آمریکا، روز دوشنبه، ۲۵ آوریل، پس از پایان سفر محرمانه خود به کی‌یف اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، متعهد به پیروزی در نبرد خود علیه روسیه است و آمریکا نیز در این زمینه به او یاری خواهد رساند. 

این وزیران پس از اوکراین به لهستان رفتند و در آنجا با خبرنگاران گفت‌وگو کردند. آقای آستین در پی دیدار سه ساعته با زلنسکی، گفت: «او ذهنیت خواست پیروزی را دارد و ما ذهنیت خواست کمک به اوکراین برای پیروزی.»

وزیر دفاع آمریکا گفت، حالا که روسیه از مناطق جنگلی شمال کشور به مناطق صنعتی شرق موسوم به «دونباس» آمده است، ماهیت جنگ هم عوض شده است. او تاکید کرد که در نتیجه، ماهیت نیازهای ارتش اوکراین هم تغییر کرده و زلنسکی اکنون بیشتر به توپ و تانک نیاز دارد.

آستین گفت: «اولین قدم در پیروزی، باور به پیروزی است. ما باور داریم که آن‌ها [اوکراینی‌ها] اگر از تسلیحات مناسب و پشتیبانی مناسب برخوردار باشند، می‌توانند به پیروزی برسند و هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم تا به آن برسند.»

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این پرسش که آمریکا چه چیزی را پیروزی تعریف می‌کند، گفت: «ما می‌خواهیم اوکراین کشوری با حق حاکمیت باقی بماند؛ کشوری دموکراتیک که قادر به حفاظت از خاک خود باشد. ما می‌خواهیم روسیه تا جایی تضعیف شود که نتواند به کارهایی مانند اشغال اوکراین دست بزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن و آستین عالی‌ترین مقام‌های آمریکایی به‌شمار می‌روند که از زمان اشغال اوکراین با تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، به بازدید پایتخت این کشور می‌روند. این دو وزیر به زلنسکی و مشاورانش وعده بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و ۱۶۵ میلیون دلار فروش مهمات دادند.

بلینکن گفت: «ما این فرصت را داشتیم که پشتیبانی قوی و مداوم خود را از دولت و مردم اوکراین، مستقیما نشان دهیم. به نظر ما، این لحظه مهمی برای حضور در اوکراین و گفت‌وگوهای حضوری مفصل بود.»

وزیر خارجه آمریکا گفت جلسه با اوکراینی‌ها سه ساعت طول کشیده و در موارد مختلفی، از جمله نیازهای مشخص کشور در هفته‌های پیش رو، گفت‌وگو شده است. او گفت:«راهبرد ما پشتیبانی گسترده از اوکراین، فشار گسترده علیه روسیه و همبستگی با بیش از ۳۰ کشور در این زمینه بوده است و حالا دارد به نتایج واقعی می‌رسد. روسیه موفق به دستیابی به اهداف جنگی خود نشده است. اوکراین دارد موفق می‌شود. روسیه هدف اصلی خود را انقیاد کامل اوکراین، سلب حق حاکمیت از آن و سلب استقلال آن قرار داده است. مسکو در این زمینه شکست خورده است.»

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، بلینکن و لوید را به دلیل بازدیدشان از اوکراین ستود و گفت آمریکا «کشوری است که بیش از هر کشوری در جهان زحمت کشیده است.» وزیر خارجه اوکراین در پاسخ به این پرسش که آیا کمک‌هایی که امروز اعلام شد، کافی است یا خیر، گفت: «تا زمانی که سرباز روس در خاک اوکراین است، هیچ چیز کافی نیست.»

کولبا افزود:‌ «ما قدردان همه تلاش‌های انجام شده‌ایم؛ از جمله تلاش‌های آمریکا. ما متوجه‌ایم که برای خیلی‌ها همین هم که تاکنون صورت گرفته، به منزله انقلاب است. اما تا زمانی که جنگ ادامه می‌یابد، چنین چیزی کافی نیست.»

در صحنه نبرد، جنگ همچنان و به شدت ادامه دارد. نیروهای روسیه صبح دوشنبه، ۲۵ آوریل، به پنج ایستگاه راه‌آهن در مراکز غربی و مرکزی اوکراین حمله کردند. سازمان راه‌آهن اوکراین گفت شماری از مردم در این حملات کشته شده‌اند.

حملات روسیه به کارخانه فولاد آزوف‌استال که مرکز مدافعان اوکراینی بندر ماریوپول در جنوب شرق کشور شده است، نیز ادامه دارد. یک مقام اوکراینی تداوم حملات را در روز یکشنبه تایید کرد. این معاون وزیر گفت صدها سرباز و شهروند غیرنظامی هنوز در این کارخانه حضور دارند و مسکو و کی‌یف به توافقی بر سر خروج آن‌ها نرسیده‌اند.

کولبا هشدار داد اگر قدرت‌های غربی می‌خواهند اوکراین در جنگ پیروز شود، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، «عمیق‌تر وارد اروپا نشود»، سرعت ارسال تسلیحات به کی‌یف باید افزایش یابد. او گفت، روند تصمیم‌گیری برای ارسال سلاح، از روند یادگیری اوکراینی‌ها برای استفاده از این تسلیحات بیشتر طول می‌کشد.

وزیر خارجه اوکراین گفت: «اکنون می‌توانیم بگوییم که آمریکا رهبر تلاش برای تضمین انتقال سلاح‌های غربی به اوکراین و تدارک تعلیم سربازهای اوکراین است. افسوس من این است که چرا این وضعیت یک یا دو ماه قبل و از همان آغاز جنگ رخ نداد.»

در عین حال، همان‌طور که انتظار می‌رفت، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بریجت برینک را نامزد کاخ سفید برای مسئولیت سفارت آمریکا در اوکراین اعلام کرد. خانم برینک دیپلماتی حرفه‌ای است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون سفیر آمریکا در اسلواکی بوده است. او سابقه حضور در سفارتخانه‌های آمریکا در صربستان، قبرس، گرجستان و ازبکستان، و نیز عضویت در شورای امنیت ملی آمریکا داشته است. نامزدی این دیپلمات برای تصدی مسند سفارت آمریکا در اوکراین، باید به تایید مجلس سنای آمریکا برسد.

سفارت آمریکا در کی‌یف همچنان تعطیل است، اما انتظار می‌رود روند بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین طی هفته آینده آغاز شود. 

سفر آستین و بلینکن محرمانه بود. روزنامه‌نگاران تا لهستان همراه آن‌ها رفتند و اجازه ورود به اوکراین با آن‌ها (که به صورت زمینی انجام شد) نداشتند. آنان همچنین اجازه نداشتند گزارش این سفر را تا  پیش از پایان آن‌ منتشر کنند، و اجازه نداشتند بگویند دقیقا در کدام بخش از جنوب شرقی لهستان با این دو وزیر دیدار کرده‌اند. مقام‌های وزارت‌های خارجه و دفاع آمریکا گفتند ملاحظات امنیتی دلیل این پروتکل بوده است. اسوشیتدپرس گزارش خود را با عبارت «جایی نزدیک مرز لهستان و اوکراین» تنظیم کرد. 

دو وزیر مجموعا تخصیص ۷۱۳ میلیون دلار حمایت نظامی خارجی را به اوکراین و ۱۵ کشور متحد و همکار آن اعلام کردند که از این میان ۳۲۲ میلیون دلار آن متعلق به کی‌یف است. بقیه این مبلغ بین کشورهای ناتو و سایر کشورهایی پخش می‌شود که از زمان آغاز جنگ، به اوکراین کمک مالی کرده‌اند. این نوع کمک با کمک‌های قبلی نظامی آمریکا به اوکراین متفاوت است. کمک‌های قبلی درواقع به مثابه اعتباری است که اوکراین می‌تواند از آن برای خرید تجهیزات از وزارت دفاع آمریکا استفاده کند. کمک اخیر اما به صورت پول نقد است که اوکراین و سایر کشورها می‌توانند تجهیزاتی را که می‌خواهند، با آن خریداری کنند.

این مبلغ تازه را باید کنار ۱۶۵ میلیون دلاری بگذاریم که خرج مهمات غیرآمریکایی شده است که برای استفاده از تسلیحات ساخت شورویِ اوکراین، به این کشور داده شده است. مقام‌ها اشاره کردند که با این حساب، مجموع کمک آمریکا از زمان آغاز اشغال اوکراین، به ۳.۷ میلیارد دلار می‌رسد.

بایدن، ولادیمیر پوتین را متهم به نسل‌کشی کرده است که با انتقاد برخی رهبرهای کشورهای غربی، از جمله رئیس جمهوری فرانسه، مواجه شد. کاخ سفید نیز اظهار نظر رئیس جمهوری آمریکا در مورد نسل‌کشی در اوکراین را نظر شخصی جو بایدن دانست.

روز پنجشنبه، ۲۱ آوریل، رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت ۸۰۰ میلیون کمک نظامی تازه در اختیار اوکراین می‌گذارد که تسلیحات سنگین و پهپاد هم جزو آن خواهد بود. کنگره آمریکا نیز ماه گذشته ۶.۵ میلیارد دلار کمک نظامی را تایید کرد که بخشی از ۱۳.۶ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین و متحدان آن در پاسخ به حمله روسیه است. 

بلینکن از لهستان به واشنگتن بازمی‌گردد، و آستین به رامشتاین آلمان می‌رود تا روز سه‌شنبه با وزرای دفاع ناتو و سایر کشورهای اهداکننده دیدار کند. در این نشست، آخرین وضعیت جنگی، کمک کشورهای مختلف به اوکراین، و نیازهای پدافندی دراز‌مدت‌تر اروپا، از جمله افزایش تولید نظامی به منظور پر کردن جاهای خالی که جنگ اوکراین باعث آن‌ها شده است، بررسی خواهد شد. انتظار می‌رود بیش از ۲۰ کشور در نشست روز سه‌شنبه حضور داشته باشند.