مهاجران روس و اوکراینی در امارات عید پاک را کنار یکدیگر جشن گرفتند

پیش از جنگ اوکراین، سفارت روسیه تخمین زده بود که ۴۰هزار تبعه روس و حدود ۶۰هزار روس‌زبان از کشورهای شوروی سابق، در امارات متحده عربی ساکن‌اند

مراسم عید پاک برای مهاجران روس و اوکراینی که آن را باهم جشن می‌گیرند، امسال در سایه جنگ، با تنشی پنهان همراه بود- KARIM SAHIB/ AFP

صدها نفر از روس‌ها و اوکراینی‌ها روز یکشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، در تنها کلیسای ارتدکس روسی در شبه‌جزیره عربستان جمع شدند تا دور از خانه و در سایه جنگی که ویرانی اوکراین و انزوای بین‌المللی روسیه را درپی داشته است، مهم‌ترین عید سالانه مذهبی مسیحی را جشن بگیرند.

صلیب‌های طلایی این کلیسا به‌طور غیرمنتظره‌ای در خیابان‌های شارجه، یکی از امارت‌های کشور مسلمان‌نشین امارات متحده عربی سربرآورده‌اند.

 

مهاجرانی از دو ملت روس و اوکراینی، با ریشه‌های یکسان تاریخی، زبانی و مذهبی، هرسال به‌طور معمول عید پاک مسیحیان ارتدوکس را درکنار یکدیگر در این گوشه غریب از جهان جشن می‌گیرند، اما امسال در سایه جنگی که جهان را تحت تاثیر قرار داده است، مراسم عید هم با تنشی ناگفته‌ و پنهان همراه بود.

سرگئی، تاجر اوکراینی اهل کی‌یف که پنج سال است در دبی ساکن شده، در حاشیه مراسم عید پاک، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «من هیچ مشکلی با مردم روسیه ندارم؛ اما جنگ مردم را تغییر می‌دهد. بچه‌ها [در جنگ] کشته می‌شوند. حالا روس‌ها از کشور من متنفرند.»

او و همه افراد دیگری که در مراسم عید پاک در شارجه شرکت کرده بودند و حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار آسوشیتدپرس شدند، به‌دلایل مرتبط با حفظ حریم خصوصی، از ذکر نام‌ خانوادگی‌‌شان خودداری کرده‌اند.

چند نفر از روس‌هایی که با این خبرگزاری صحبت کردند، گفتند که از جنگ حمایت نمی‌کنند و درمورد آن حس بدی دارند یا احساس گناه می‌کنند. اما آن‌ها افزودند که برای جلوگیری از ایجاد هرگونه درگیری در مراسم کلیسا، به گفت‌وگوهای کوتاه با اوکراینی‌ها در مورد جشن و گرم‌شدن هوا بسنده کرده‌اند.

کاتا که درست قبل از جنگ برای یک شغل بازاریابی از مسکو به دبی نقل مکان کرده است، گفت: «ما همه مثل همیم، همه از روسیه یا اوکراین به‌دنبال یک زندگی بهتر به این‌جا آمده‌ایم. درحال حاضر [فضای حاکم] میان ما خیلی غریب است. تا جایی‌که ممکن است، سعی می‌کنیم درباره جنگ گفت‌وگو نکنیم... خیلی دردناک و سخت است.»

 

کلیسای بزرگ ارتدکس روسی شارجه (واقع‌در جنوب دبی)، بزرگ‌ترین کلیسای امارات متحده عربی، بیش از یک دهه است که در خدمت جامعه روبه‌رشد روس‌ها و اهالی اروپای شرقی بوده است که در دبی ساکن شده‌اند. آسمان‌خراش‌های پرزرق‌وبرق دبی، سواحل پوشیده‌از ماسه‌های سفیدش و مراکز خرید مجلل آن، از چندین سال پیش انبوهی از بازدیدکنندگان روسی را به خود جلب کرده است. روسیه در سال گذشته، سومین کشوری بود که بیشترین تعداد گردشگران را به دبی فرستاده بود.  

پیش از جنگ و حمله به اوکراین، سفارت روسیه تخمین زده بود که ۴۰هزار تبعه آن کشور و حدود ۶۰هزار روس‌زبان از کشورهای شوروی سابق، در امارات متحده عربی ساکن‌اند. تابلوهای به زبان سیریلیک در بسیاری از مراکز خرید امارات و محوطه فرودگاه‌های این کشور، بسیار به چشم می‌خورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باتوجه به بسته‌شدن حریم هوایی بسیاری از کشورهای به‌روی پروازهای به مبدا روسیه درپی تحریم‌های ناشی از جنگ اوکراین، درحال حاضر دبی یکی از معدود کریدورهای پروازی به خارج از مسکو محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این شهر درحال جذب تعداد زیادی از روس‌هاست که از آینده کشور خود ناامید شده‌اند و در بحبوحه تحریم‌های جهانی، درمورد پایداری کسب‌وکار و معیشت خود، احساس نگرانی می‌کنند.

امارات متحده عربی با تحریم‌های غرب بر روسیه همراه نشده و روابط نزدیک خود را با آن کشور حفظ کرده است -یک شریک تجاری بزرگ و همکار اوپک‌پلاس (گروه کشورهای تولیدکننده نفت و متحدانش) که درخواست‌های غرب برای افزایش عرضه نفت به‌منظور حفظ ثبات بازارهای انرژی را رد کرده است.

روس ها برای ورود به امارات متحده عربی نیازی به ویزا ندارند و هرگونه سرمایه‌گذاری بیش از دویست‌هزار دلار در املاک و مستغلات، دریافت اجازه اقامت سه‌ساله را برای آن‌ها تضمین می‌کند.

به گفته برخی مردم عادی روس، با تشدید خصومت‌های ضد روسیه در سراسر جهان به‌دلیل جنگی که ثبات اروپا را متزلزل کرده، قیمت نفت را افزایش داده و بدترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم را در قاره اروپا رقم زده، دبی بیش‌از گذشته به یک پناهگاه کم‌نظیر تبدیل شده است.

روز یکشنبه در شارجه، مومنان مسیحی پس از برگزاری مراسم عشای ربانی عید پاک، وارد خیابان پر از مساجد و آرایشگاه‌های پاکستانی شدند. صدای اذان به‌گوش می‌رسید و نمازگزاران مسلمانی را که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، به مساجد فرامی‌خواند.

ماریا، یک مشاور املاک بلاروسی که در دبی زندگی می‌کند، به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «این کشور برای ما گرم‌تر از اروپا است. اینجا هیچ نفرتی وجود ندارد و حس می‌کنم این طبیعی است.»

بیشتر از جهان