نگاهی به انتخابات پیش رو در فلسطین

برگزاری انتخابات در پرتو ناسازگاری های کنونی ممکن نیست

عکس از: خبر گزاری فلسطین (اندیپندنت عربی) .

پس از این که سازمان های فتح و حماس در جریان بیش از 12 سال گذشته، موفق به زدودن اختلافات داخلی نشده و نتوانستند وحدت سیاسی و جغرافی فلسطین را حفظ کنند اکنون این دو حزب رقیب، قصد برگزاری انتخابات عمومی را در سراسر فلسطین دارند. محمود عباس، رئیس دولت فلسطین هنگام صحبت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هفته ای گذشته برگزار شد، اعلام کرد که فلسطین در صدد اجرای انتخابات عمومی است و مقامات مربوطه، تلاش های خود را برای فراهم سازی زمینه برگزاری انتخابات آغاز کرده اند.

در حالی که اغلب ناظران و سیاستمداران فلسطین بدین باورند که با توجه به شرایط موجود، برگزاری انتخابات در نوار غزه و کرانه باختری بدون یک توافق جدید میان سازمان های فتح و حماس ممکن نیست اما برخی دیگر از تحلیل گران عقیده دارند که تفاهم میان دو جانب می تواند زمینه ساز انتخابات در فلسطین باشد. از آنجا که انتخابات یگانه گزینه ای بیرون رفت از بن بست کنونی به شمار می رود، لازم است تمامی طرف ها در تلاش برای فراهم شدن شرایط اجرای انتخابات باشند.

پس از ناکامی در یافتن راه حل برای اختلافات داخلی میان جناح های سیاسی فلسطین و تداوم جدایی میان نوار غزه و کرانه باختری، گروه های از جوانان فلسطین در خارج از کشور به منظور ایجاد وحدت، اقدام به راه اندازی یک کارزار سیاسی به عنوان "ما خواهان برگزاری انتخابات هستیم" کردند.

رامی محسن، هماهنگ کننده کمپین به "اندیپندنت عربی" ضمن تأکید بر عدم وابسته بودن این کارزار به احزاب سیاسی، گفت گروه های سیاسی خود عامل اختلاف و بدبختی هستند و در پرتو ناسازگاری های همین گروه ها، فلسطین دچار فاجعه های انسانی و اقتصادی شده است.

در همین راستا، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین با اشاره به اهمیت وحدت میان جناح های سیاسی، گفت انتخابات یگانه راه بیرون رفت از چالش ها و اختلافات کنونی است و رأی ملت می تواند به اختلافات و تنش ها پایان دهد.

از سوی دیگر، سازمان حماس نیز آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات عمومی فلسطین که شامل انتخابات ریاست جمهوری، قانون گذاری و شورای ملی است، اعلام کرد و از تمامی طرف ها خواست تا در تلاش برای برداشتن موانع از سر راه انتخابات بذل مساعی کنند.

در همین حال، منابع فلسطینی گفتند که سازمان فتح به حماس اطلاع داده است که محمود عباس قصد دارد دستور برگزاری انتخابات را صادر کند تا اقدامات لازم برای انجام این پروسه ملی روی دست گرفته شود.

البته اغلب جناح های وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین و رهبران حماس خواستار برگزاری انتخابات عمومی هستند و عقیده دارند که انتخابات پارلمانی بایستی همزمان با انتخابات عمومی برگزار نشود. متأسفانه ممکن است همین اختلاف نظر، باعث عدم فراهم شدن زمینه ای اجرای انتخابات در نوار غزه و کرانه باختری شود و این پروسه سیاسی را به ناکامی رو به رو کند.

ایمن دراغمه، عضو قانون گذار در شورای منحل شده ای قانون گذاری وابسته به حماس، می گوید برگزاری انتخابات نیازمند شرایط و اقداماتی است که تا هنوز فراهم نشده است و بسیار دشوار است که انتخابات در پرتو اختلافات و پیچیدگی های کنونی اجرا شود. لازم است سازمان های فتح و حماس پیش از اقدام به انتخابات، در تلاش برای یافتن راه حل به ناسازگاری های موجود باشند.

اما مصطفی برغوثی، دبیرکل طرح ملی فلسطین با اشاره به اهمیت دعوت محمود عباس به اجرای انتخابات می گوید باید تلاش صورت گیرد تا زمینه ای برگزاری انتخابات فراهم شود و همه ای موانع از سر راه برداشته شود و تردیدی نیست که پذیرش دعوت به اجرای انتخابات، آغازی برای پایان دادن به اختلافات است.

برغوثی افزود هشت جناح سیاسی تلاش دارند ابتکار عملی را برای زدودن اختلافات و ایجاد همبستگی میان گروه های مختلف فلسطینی، به اجرا در آورند تا زمینه ای برگزاری انتخابات فراهم شود. اگر سازمان های فتح و حماس حاضر به پذیرش این ابتکار عمل نشوند بایستی کمیسیون ویژه ای برای حل تنش ها و فراهم سازی شرایط برگزاری انتخابات تشکیل شود و همه ای طرف ها متعهد به رعایت دستورات صادر شده از کمیسیون شوند.

برغوثی همچنان تأکید به اجرای انتخابات در شهر بیت المقدس کرده و افزود حتی اگر اسرائیل مانع برگزاری انتخابات در بیت المقدس شود، لازم است انتخابات در چارچوب مقاومت مردمی اجرا شود.

هشام کحیل، مدیر اجرایی کمیسیون مرکزی انتخابات فلسطین، گفت این کمیسیون آمادگی کامل برای اجرای انتخابات دارد و تنها منتظر دستور مقامات دولتی فلسطین است. البته به محض دریافت حکم ریاست جمهوری، این کمیسیون، رایزنی های خود را با جناح های مختلف سیاسی آغاز خواهد کرد برنامه برگزاری انتخابات را در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس سازماندهی کند.

از سوی دیگر، خلیل شاهین، تحلیل گر سیاسی هشدار داد اصرار بر اجرای انتخابات بدون رسیدن به توافقی برای حل ناسازگاری ها، می تواند منجر به افزایش اختلافات شده و مانع برگزاری انتخابات در سراسر فلسطین شود و کشور را بیشتر از پیش در عمق بحران فرو برد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه