ژاپن حضور روسیه در جزایر مورد مناقشه را اشغال غیرقانونی خواند

اختلاف بر سر جزایر تحت کنترل روسیه که اتحاد جماهیر شوروی سابق در پایان جنگ جهانی دوم تصرف کرد، ادامه دارد

وزارت خارجه ژاپن می گوید سرزمین‌های شمالی مجموعه‌ای از جزایرند که ژاپن بر آن حاکمیت دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک ژاپن است - AFP

ژاپن روز جمعه اعلام کرد حضور روسیه را در چهار جزیره‌ای که بر سر مالکیت آن‌ها با روسیه اختلاف دارد، «اشغال غیرقانونی» می‌داند.

بیان چنین مسئله‌ای برای توصیف اختلاف سرزمینی آن‌ هم در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، نشان‌دهنده روابط سرد دو طرف است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در گزارش سالانه سیاست خارجی ژاپن که وزارت امور خارجه این کشور منتشر می‌کند، برای اولین بار در نزدیک به دو دهه گذشته، از عبارت «اشغال غیرقانونی» استفاده شد.

ژاپن که در تلاش برای بهبود روابط با مسکو برای بازپس‌گیری کنترل جزیره کوریل -که توکیو آن را سرزمین‌های شمالی می‌نامد- است، قبلا این اختلاف را با لحنی ملایم‌تر توصیف کرده بود.

در گزارش این وزارتخانه آمده است: «سرزمین‌های شمالی مجموعه‌ جزایری‌اند که ژاپن بر آن‌ها حاکمیت دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک ژاپن‌اند؛ اما در حال حاضر روسیه به‌طور غیرقانونی آن‌ها را اشغال کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف بر سر جزایر تحت کنترل روسیه که اتحاد جماهیر شوروی سابق آن‌ها را در پایان جنگ جهانی دوم تصرف کرد، مانع از امضای معاهده صلح بین دو کشور شد. در واقع خصومت‌های جنگی هنوز رسما پایان نیافته است.

ژاپن آخرین بار در سال ۲۰۰۳ از عبارت مشابهی استفاده کرد اما تا سال گذشته که این اختلاف را «بزرگ‌ترین نگرانی بین ژاپن و روسیه» توصیف کرد، از لحن ملایم‌تری استفاده می‌کرد.

این وزارتخانه در باره مناقشه ارضی با کره‌ جنوبی هم اعلام کرد جزیره‌ای که ژاپن آن را تاکشیما و سئول دوکدو می‌نامد «به‌طور غیرقانونی اشغال شده است».

وزارت امور خارجه کره جنوبی به تکرار ادعای حاکمیت ژاپن بر دوکدو اعتراض کرد و این جزیره را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو کره جنوبی خواند. در این بیانیه آمده است که ادعاهای مکرر توکیو «به هیچ‌وجه برای برقراری روابط آینده محور بین دو طرف مفید نیست».

 روابط ژاپن و کره جنوبی نیز به دلیل مسائل تاریخی به‌شدت تیره شده است.

ژاپن در اعمال یکسری تحریم‌ها علیه روسیه به دیگر کشورهای گروه ۷ پیوست. این کشور به دلیل نگرانی‌هایش در مورد تاثیر این تهاجم بر شرق آسیا، جایی که ارتش چین به‌طور فزاینده‌ای رشد کرده است، در تلاش‌های بین‌المللی علیه روسیه نقش بیشتری ایفا می‌کند.

ژاپن قبلا با اقدام‌های تلافی‌جویانه روسیه روبه‌رو شده است. مسکو اخیرا از تعلیق مذاکرات در مورد معاهده صلح با توکیو که شامل مذاکرات بر سر جزایر موردمناقشه نیز می‌شود، خبر داد.

بیشتر از جهان