فرمانده ارشد سپاه پاسداران: تحریم سپاه، یعنی تحریم مردم ایران

حسن حسن‌زاده: سپاه در هیچ زمان و مکانی محدود نمی‌شود

حسن حسن‌زاده، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، گفت «تحریم سپاه» به معنای «تحریم ملت ایران» است و این تحریم تا به امروز جواب نداده است.

خبرگزاری ایسنا، روز جمعه دوم اردیبهشت، در گزارشی به نقل از این مقام ارشد سپاه پاسداران نوشت: «این روزها صحبت از محدود کردن سپاه پاسداران می‌شود؛ اما سپاه در هیچ زمان و مکانی محدود نخواهد شد.»

به باور فرمانده سپاه «محمد رسول ‌الله» تهران، این «تحریم‌کنندگان سپاه» هستند که به‌ طور روزافزون «منزوی» شده‌اند.

صحبت‌های روز جمعه این فرمانده ارشد سپاه پاسداران، در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود طی هفته‌ها یا حتی روزهای آینده، دولت جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا، در نهایت تصمیم نهایی خود، برای ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، را اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد مسئله ماندن یا حذف نام «سپاه پاسداران» در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، به یکی از مسائل محوری در مذاکرات موسوم به «احیا برجام» تبدیل شده است. موضوعی که به باور بسیاری از تحلیل‌گران، در زمره خواست‌ها و موضوع‌های اصلی «فرابرجامی» است.

خبرگزاری رویترز، هفته پیش، به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نوشت که اگر ایران به دنبال لغو تحریم‌ها یا محدودیت‌های «فرابرجامی» است؛ باید در مقابل به نگرانی‌های «فرابرجامی» آمریکا نیز پاسخ دهد. 

با این حال، هفته گذشته وب‌سایت «تایمز اسرائیل»، از قول یک مقام ارشد دولت اسرائیل نوشت که مقام‌های کاخ سفید به همتایان اروپایی خود اطلاع داده‌اند که آمریکا قصد ندارد در چارچوب مذاکرات مربوط به «احیای برجام»، نام سپاه پاسدارن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

در یک موضع‌گیری مرتبط، علیرضا تنگسیری، از دیگر فرمانده‌های ارشد سپاه پاسداران، هفته پیش مدعی شد مقام‌های آمریکایی به ایران پیشنهاد داده‌اند که اگر به دنبال انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، نباشد؛ آمریکا نیز بخشی از تحریم‌ها را لغو خواهد کرد. به گفته این مقام ارشد سپاه، ایران حاضر به قبول این پیشنهاد نشده است.

نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، از سپتامبر سال ۲۰۱۹، در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است.