انسیه خزعلی با دفاع از سخنان اخیر خود گفت مادری چیز کمی نیست

معاون زنان ابراهیم رئیسی از دختران ۹ ساله خواسته بود برای زندگی مشترک برنامه‌ریزی کنند

معاون زنان رئیسی در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده بود که دختران ۹ ساله به او گفته‌اند «می‌خواهیم سلیمانی باشیم» _ همشهری

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان که به دختران ۹ ساله گفته بود: «از الان برای تشکیل خانواده برنامه‌ریزی کنید»، با دفاع از سخنان چند روز پیش خود گفت: «شغل مادری چیز کمی نیست.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود با طرح این ادعا که دختران ۹ ساله به او گفته‌اند «می‌خواهیم سلیمانی باشیم» گفت: «ما به این دختران گفتیم شما هم می‌توانید سلیمانی باشید و هم پرورش‌دهنده سلیمانی باشید.»

انسیه خزعلی در ادامه سخنان خود ادعای ایجاد تحول در معاونت امور زنان و خانواده دولت را مطرح کرد و افزود: «این نیست که اگر بخواهیم حرکتی انجام دهیم بگذارند آرام به پیش برویم. اگر قطاری حرکت می‌کند باید منتظر سنگ‌ها باشد و اگر می‌خواهیم تحولی ایجاد کنیم باید بدانیم این ریل‌گذاری و تحول هزینه دارد و هزینه‌هایش را بپذیریم.»

او همچنین مدعی شد که توصیه‌هایش به دختران ۹ ساله برای تشکیل زندگی با «تحریف، تهمت و تقطیع» منتشر شده‌اند و از «داخل و خارج کشور تلاش می‌کنند اقدام‌های دولت را تحریف و تقطیع کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ۳۱ فروردین در مراسمی که به مناسبت روزه گرفتن دختران ۹ ساله برگزار شد، خطاب به آنان گفت: «از اکنون برای زندگی و خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید، برنامه‌ریزی کنید تا پرورش‌دهنده سلیمانی‌ها باشید.»

سخنان او بازتاب وسیعی در رسانه‌های اجتماعی داشت و فعالان مدنی نیز آن را نقض آشکار حقوق کودکان و تشویق آنان به ازدواج زودهنگام دانستند.

مقام‌های حکومت ایران با هدف تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای به ازدواج کودکان امید ویژه‌ای بسته‌اند و به صراحت آن را تبلیغ می‌کنند.

انسیه خزعلی، پیش‌تر نیز در نامه‌ای از وزارت آموزش‌وپرورش خواسته بود امکان حضور دختران نوجوان متأهل در مدارس و در کنار دیگر دانش‌آموزان فراهم شود.

مطابق با قانون «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» دختران اگر قبل از ۲۳ سالگی ازدواج کنند ۱۵۰ میلیون وام ازدواج می‌گیرند اما چنانچه پس از آن ازدواج کنند، مبلغ وام آنان کاهش می‌یابد.

بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران، ازدواج دختران بالای ۱۳ سال مجاز است اما قبل از آن هم با تشخیص پدر و تایید دادگاه امکان ازدواج کودکان وجود دارد.

سال ۱۳۹۸ گروهی از فعالان حقوق کودک و برخی نمایندگان مجلس دهم تلاش کردند این قانون را اصلاح کنند و حداقل سن ازدواج را افزایش دهند اما این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رد شد و حسن نوروزی سخنگوی این کمیسیون در پاسخ به انتقادهای فعالان مدنی و رسانه‌ها گفت: «مادربزرگ من ۹ سالگی ازدواج کرد و اتفاقی هم برای او نیفتاد.»