معاون رئیسی: اقدام چشمگیری برای نمایش زن تراز انقلاب انجام نشده است

گروه‌های تندروی نزدیک به حکومت به پشتوانه سخنان رهبر جمهوری اسلامی همواره برای تقابل با زنان تلاش کرده‌اند

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دولت ابراهیم رئیسی - عکس از اقتصاد آنلاین

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دولت ابراهیم رئیسی، با بیان اینکه «لازم است، فرهنگ‌سازی و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی» در میان زنان ترویج شود، گفت تاکنون اقدام چشمگیر و مناسبی برای نشان دادن زن تراز انقلاب اسلامی انجام نشده است.

به گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انسیه خزعلی در نشست با بانوان مبلغ استان تهران با تاکید بر «لزوم حرکت در چارچوب دین اسلام» افزود اگر برای حجاب رنگ تعیین کردیم و برای حجاب فراتر از آن چیزی که حکم فقهی است خواستیم سخت بگیریم، به اسلام ضربه زده‌ایم.

انسیه خزعلی پیش‌تر نیز در سخنانی از ازدواج زودهنگام دختران حمایت کرده و با اشاره به اینکه «باید روی سبک زندگی‌مان کار کنیم و ارزش‌های اخلاقی و دینی زن بودن و مادر بودن باید تقویت شود» گفته بود «تساوی می‌تواند ضربه زننده به زنان باشد. هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد نسبت به نیازها و طبیعتش. با گفتمان انقلاب اسلامی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی همچنان قصد دارد در آنچه که «گام دوم انقلاب» می‌خواند، سیاست تحمیل فرهنگی و اجرای دستوری نظرات خود را ادامه دهد.

از سوی دیگر، این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سال‌هاست که زنان در ایران برای به دست آوردن حق پوشش و حجاب اختیاری تلاش می‌کنند و طی چهار دهه اخیر بین زنان ایران و نهاد قدرت بر سر حجاب اجباری کشمکش در جریان است.

آمارهایی که از سوی خود حکومت منتشر شده نشانگر عدم وفاداری اکثریت زنان به انتخاب پوشش اجباری توسط جمهوری اسلامی است. مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷ گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۶۰ تا ۷۰ درصد زنان ایران در گروه محجبه عرفی یا «بد حجاب با تعریف شرعی» قرار دارند. ۳۰ تا ۴۰ درصد در گروه با حجاب می‌گنجند. افزون بر آن گزارش اذعان دارد که تنها ۱۳ درصد زنان حجاب سنتی را رعایت می‌کنند. موضوع حجاب اجباری نه تنها مسلمان‌ها بلکه توریست‌ها، اقلیت‌های مذهبی و مسابقات ورزشی زنان در سطح بین‌المللی را نیز در برمی‌گیرد.

همچنین، مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰ درصد مردم در ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند و سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.

او گفت که در جریان نظرسنجی های ۱۵ سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم با حجاب اجباری مخالفند.

با این حال گروه‌های تندروی نزدیک به حکومت به پشتوانه سخنان رهبر جمهوری اسلامی با استفاده از ابزار حجاب، همواره فشار بر روی  زنان را حفظ کرده‌اند.

علی خامنه‌ای پیش‌تر در این مورد گفته بود: «آنچه بنده را حسّاس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می‌شوند، مسئله «حجاب اجباری» مطرح می‌شود ... در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [می‌گویند] «امام که فرمودند باید زن‌ها باحجاب باشند، همه زن‌ها را نگفتند»! حرف بی‌خود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد.»

زنان در ایران صورتی که در معابر و اماکن عمومی بدون روسری حضور یابند طبق قانون مجازات اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. در سال‌های گذشته زنان ایرانی اعتراضات مدنی گسترده‌ای برای مقابله با این قانون در جمهوری اسلامی برگزار کرده‌اند.

برخورد حکومت با نقض قانون حجاب اجباری تنها به ۷۴ ضربه شلاق محدود نیست. مقام‌های قضایی و سیاسی جمهوری اسلامی، مخالفت با این قانون را در حکم مخالفت با کلیت نظام می‌دانند.

برای مثال، صبا کردافشاری، یکی از زنانی که مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کرده بود در دادگاه انقلاب تهران به مجموعاً ۲۴ سال زندان محکوم شد. زنان دیگری که در کمپین «دختران انقلاب» در سال‌های گذشته مخالفت خود را با حجاب اجباری علنی کرده‌اند، نیز به حبس‌‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.