درگیری مجدد فلسطینیان با پلیس اسرائیل ۳۱ زخمی برجای گذاشت

پلیس اسرائیل می‌گوید تظاهرکنندگان به محل عبادت یهودیان حمله کرده بودند

منابع خبری از درگیری مجدد معترضان فلسطینی با پلیس اسرائیل در مسجدالاقصی در شهر اورشلیم خبر می‌دهند.

روز جمعه، ۲۲ آوریل، گروهی از معترضان فلسطینی در محدوده مسجدالاقصی تظاهرات کردند واقدام آنان به درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیل انجامید.

خبرگزاری رویترز به نقل از پزشکان فلسطینی نوشت که در درگیری‌های روز جمعه دست‌کم ۳۱ نفر مجروح شدند.

به گفته آنان خودروهای اورژانس هلال‌احمر فلسطین ۱۴ نفر را به بیمارستان منتقل کردند. حال دو نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است.

پلیس اسرائیل نیز اعلام کرد درگیری با تظاهرکنندگان فلسطینی پس از آن آغاز شد که آنان به محل عبادت یهودیان در محدوده دیوار غربی مسجدالاقصی سنگ‌ پرتاب کردند. طبق اعلام نیروهای امنیتی اسرائیل، معترضان فلسطینی «صدها نفر» بودند.

روز پنج‌شنبه، اول اردیبهشت، اتحادیه عرب از اسرائیل خواست برگزاری مراسم نیایش یهودیان را در داخل مجموعه مسجد‌الاقصی، سومین مکان مقدس برای مسلمانان که در شرق اورشلیم یا بیت‌المقدس واقع شده است، متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه عرب با انتقاد از اسرائیل اعلام کرد که این کشور حق مسلمانان را برای نیایش در شهر قدیم اورشلیم محدود می‌کند و در مقابل اجازه می‌دهد که یهودیان راست‌گرای افراطی با محافظت پلیس وارد مسجد‌الاقصی شوند.

برخی شاهدان نیز گفته‌اند که پلیس اسرائیل بامداد روز جمعه پس از نماز صبح وارد محوطه مسجدالاقصی شد و با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای، شوکر و نارنجک صوتی به جمعیت ۲۰۰ نفره فلسطینی‌ها که شروع به سنگ‌پراکنی کرده بودند، حمله کرد.

درگیری‌های در مسجدالاقصی که مکانی مقدس برای یهودیان و مسلمانان است، هفته گذشته و هم‌زمان با ماه رمضان آغاز شد و در روزهای گذشته نیز ادامه داشت.

اکنون نگرانی‌ها در باره اینکه درگیری میان فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل گسترده‌تر شود، بیشتر شده است. تنش‌های اخیر پس از پرتاب موشک از نواز غزه به داخل خاک اسرائیل و پس از آن حمله هوایی ارتش اسرائیل به این منطقه افزایش یافته است.

وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید از ماه مارس ۲۰۲۲ تاکنون نیروهای امنیتی اسرائیل دست‌کم ۲۹ فلسطینی را در حمله‌های کرانه باختری به قتل‌ رسانده‌اند.

در سوی دیگر ماجرا نیز پلیس و پزشکان اسرائیلی گفته‌اند حمله‌های تروریستی اخیر کشته شدن ۱۴ اسرائیلی را در پی داشته است.

گفته می‌شود هم‌زمانی ماه رمضان با اعیاد یهودیان و مسیحیان یکی از دلایل افزایش درگیری‌ها در مسجدالاقصی است.

بیشتر از جهان