اسنودن: ماموریت‌های اطلاعاتی آمریکا در دست پیمانکاران خصوصی

همدلی اسنودن با افشاکننده مکالمه ترامپ و رییس‌جمهور اوکراین

PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

ادوارد اسنودن، افشاگری که هم اکنون در حال تبلیغ کتاب جدید خاطراتش است، ادعا کرده که افزایش استفاده از پیمانکاران خصوصی توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده منجر به «اقتدارگرایی خزنده» شده است.

در پشت صحنه ادعای افشاگرها از سوی کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد. ادعا می‌شود که دونالد ترامپ به رهبر اوکراین فشار آورده است تا با جستجو در گذشته‌  جو بایدن اطلاعاتی برای ضربه زدن به او پیدا کند. آقای اسنودن ۳۶ ساله گفت که پیمانکاران خصوصی ـ همانطور که او یک بار در گذشته جزو این پیمانکاران بوده ـ در مورد آنچه که می‌توانستند انجام دهند، ممنوعیت‌های قانونی بسیار کمی داشتند.

آقای اسنودن که از خانه‌اش در مسکو، جایی که مدت شش سال را در آن گذرانده، با Democracy Now گفت وگو می‌کرد، گفت که آژانس‌های امنیتی در به کارگیری افراد تحت استخدامشان از لحاظ تعداد با محدودیت روبرو هستند. به گفته او، راه حل این مسئله استخدام پیمانکاران خصوصی است که از صلاحیت امنیتی کافی برخوردار شده‌اند.

آقای اسنودن، که عنوان کتابش«سابقه دائمی» است، گفت: «مقدار قابل توجهی از مهمترین کارهای اطلاعاتی دولت، امروزه توسط پیمانکاران انجام می‌شود، نه کارمندان دولت».

او گفت: «و دلیل این امر این است که به زبان واقعی قرارداد، کارهای بسیار معدودی وجود دارد که پیمانکاران از نظر قانونی از آن منع شده‌اند. در اصل تنها کاری که پیمانکاران نمی‌توانند انجام دهند، فشار دادن دکمه قرمزی است که یک موشک شلیک می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اسنودن، هنگامی که در سال ۲۰۱۳ جزئیات برنامه نظارت گسترده داخلی و خارجی آمریكا را فاش كرد، به عنوان کارمند بوز آلن همیلتون، پیمانکار آژانس ملی امنیت آمریکا مشغول به کار بود و پیش از آن برای Dell و آژانس اطلاعات مرکزی CIA کار کرده بود. او گفت كه پیمانكاران خصوصی «قرار نیست واقعاً مرتكب جرم شوند، کاری که دولت می‌تواند انجام دهد  و جرم محسوب نمی‌شود. اما همه کار دیگر ـ ساختن سیستم نظارت جمعی، نصب آن، استفاده از آن برای جمع آوری یا جستجوی تمام این اطلاعاتی که قبلاً برای ساختن تاریخچه‌های کامل زندگی خصوصی افراد جمع آوری شده است ـ همه این‌ها بازی منصفانه است و به طور معمول، در حال حاضر هر روزه توسط افرادی انجام می‌شود که به طور رسمی کارمندان دولت نیستند. این نحوه عملکرد سیستم است و این ماهیت کار یک پیمانکار است».

آقای اسنودن با فرد افشاگری که متهم شده تماس تلفنی آقای ترامپ به ولادیمیر زلنسکی را افشا کرده، ابراز همدردی کرد. در این تماس تلفنی، آقای ترامپ از زلینسکی خواسته بود که به ادعاهای مربوط به سو  رفتار آقای جو بایدن آن زمان که معاون رئیس جمهور بود، کنکاش کند و همچنین در مورد اخراج دادستانی که دستور تحقیق از شرکتی که پسر آقای بایدن در آن کار می‌کرد، داده بود، نیز جستجو کند.

اسنودن گفت: «آنها می‌خواهند در مورد افشاگر صحبت کنند نه اینکه در مورد اقدامات اشتباه خود دولت».

آقای اسنودن گفت كه وی معتقد است كه مردم عادی از شركت‌های بزرگ فن آوری سرخورده شده‌اند.

او افزود:«این تغییر در شیوه‌ای که سیستم ما کار می‌کند، چیزی است که ایجاد می‌کنیم.» اسنودن بدون اینکه از روسیه نام ببرد گفت:«من فکر می‌کنم اساساً استبداد خزنده‌ای که امروزه شاهد آن هستیم در بسیاری از بخش‌های دولت، و نه فقط در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان، در جاهایی مانند بریتانیا، لهستان، مجارستان، ما شاهد یک اقتدارگرایی در حال رشد هستیم، جایی که بین چپ و راست، در چند نکته خاص اختلاف نظرهای شدیدی وجود دارد، به طور معمول در مورد سیاست‌های اجتماعی، اما به طور گسترده، آنها واقعاً در قسمت شمال ـ جنوب محور سیاسی جا به جا می‌شوند، نه چپ یا راست، بلکه به سمت اقتدارگرایی تا آزادی خواهی که از آن این کشور متولد شد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent