توماس وست و حامدکرزی بر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تاکید کردند

زنان و دختران در افغانستان هشت ماه است که از حق کار و تحصیل محروم‌اند

طالبان می‌گویند در تلاش‌اند طرح حجاب اسلامی دانش‌آموزان دختر را نهایی کنند-

WAKIL KOHSAR / AFP

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، و حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، بار دیگر از رهبران طالبان خواستند هرچه زودتر ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان را لغو کنند و اجازه دهند همه دختران از حق آموزش برخوردار باشند.

توماس وست روز پنجشنبه، یکم اردیبهشت، در توییتی نوشت که در تماس با حامد کرزی، نگرانی خود بابت ممنوعیت آموزش برای دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان را با او در میان گذاشته است و هردو بر لزوم بازگشایی فوری این مدارس تاکید کرده‌اند.

وست این توییت را چنین ادامه داد: «منع دختران افغان از ادامه تحصیل با تضمین‌هایی که طالبان به مردم افغانستان دادند در تضاد است و این کار آنان حقوق زنان و دختران افغان را نقض و آینده افغانستان را تضعیف می‌کند.»

او بار دیگر بر لزوم بازگشایی درهای مدارس به روی تمام دختران افغان تاکید کرد و گفت: «ما از طالبان می‌خواهیم به خواسته‌های رهبران مذهبی و بزرگان افغانستان توجه کنند و محدودیت‌هایی را که برای آموزش دختران وضع کرد‌ه‌اند، هرچه زوتر لغو کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین‌‌ حال، محمد تقی عثمانی، از رهبران مذهبی پاکستان که در دارالعلوم کراچی پاکستان تدریس می‌کند، در نامه‌ای، از مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان خواست مدارس دخترانه باز کند. او در این نامه، تحصیل دختران را یکی از نیازهای عصری کنونی برشمرد.

درخواست نماینده آمریکا در امور افغانستان و روحانی نامدار پاکستان از طالبان برای بازگشایی مدارس دختران بالاتر از کلاس ششم در حالی صورت می‌گیرد که طالبان سوم فروردین، برخلاف توقع مردم و سازمان‌های ناظر که پیگیر بازگشایی مدارس دختران بودند، اعلام کرد که مدارس دختران بالاتر از کلاس ششم برای مدت نامعلومی بسته می‌مانند و دختران باید تا اطلاع بعدی منتظر باشند.

جامعه جهانی، نهادهای مدافع حقوق بشر و علمای دینی در افغانستان و برخی از کشورهای جهان، آموختن علم را حق اساسی زنان می‌دانند و بارها از رهبران طالبان خواسته‌اند که دختران افغان را از رفتن به مدرسه و آموزش محروم نکنند و اجازه دهند آنان نیز مانند پسران به مدرسه بروند؛ اما طالبان با بی‌توجهی به تمام این خواسته‌ها تاکید می‌کند تا زمانی که شرایط را برای تحصیل دختران دانش‌آموز افغان مطابق شریعت اسلامی فراهم نکند، اجازه نمی‌دهد دختران بالاتر از کلاس ششم به مدرسه بروند.