نامه سناتور دموکرات به وزارت خارجه آمریکا درباره برجام: «بسیار نگرانم»

جو مانچین می‌گوید مشکل انرژی آمریکا باید با افزایش تولید داخلی حل شود نه لغو تحریم‌های ایران 

جو مانچین به دولت جو بایدن هشدار داده است که برای نفت به ایران رو نکند - AFP

جو مانچین، سناتور دموکرات آمریکایی، روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل به دولت بایدن هشدار داد که برای نفت به ایران رو نکند. اشاره این نماینده ایالت ویرجینیای غربی در سنا که به جناح راست حزبش تعلق دارد، ظاهرا به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام است. 

در صورت به توافق رسیدن تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، شاهد لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران خواهیم بود. 

سناتور مانچین در نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا از نگرانی‌های خود خبر داده و به‌طور مشخص به این نگرانی اشاره کرده که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شاید برای مقابله با بحران انرژی که در پی اشغال اوکراین به دست روسیه پدید آمده است، به تسهیل تحریم‌ها بر نفت ایران اقدام کند. 

وی در این نامه خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت بایدن، گفته است که در مورد مذاکرات جاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران «بسیار نگران» است و می‌خواهد با بلینکن دیدار کند تا از آخرین تحولات مربوط به آن آگاه شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مانچین در این نامه نوشت:‌ «من از تعهد رئیس ‌جمهوری بایدن به برقراری مجدد گفت‌وگوی دیپلماتیک با دولت ایران پشتیبانی می‌کنم. اما ما نباید پیش از این که ایران تلاش‌های قابل تایید خود را برای محدود کردن نفوذ شرورانه در منطقه به صورت کلی و عمومی نشان دهد، با لغو تحریم‌ها به آن‌ها پاداش دهیم. این امر آمال هسته‌ای ایران، تامین مالی تروریسم، و توسعه سلاح‌های دومنظوره را در بر می‌گیرد.»

این نماینده دموکرات کنگره آمریکا به احتمال حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی که وزارت خارجه تهیه کرده است نیز اشاره کرد و نوشت: «بگذارید به روشنی بگویم. سپاه سازمانی تروریستی است. ما نباید در استفاده از لغو تحریم‌ها برای بهبود چالش‌های انرژی کنونی خود، کوته‌نظرانه عمل کنیم.»

وی تاکید کرد که تحریم‌ها «بهترین ابزار» برای آوردن ایران پای میز مذاکره است «و از آن‌ها نباید برای دستیابی به اهداف غیرراهبردی استفاده کرد.»

جو مانچین به فعالیت‌های حکومت ایران در سال‌های گذشته در جهت ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه و آفریقا و تامین مالی گروه‌های تروریستی و توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند نیز اشاره کرد. او نوشت: «من موافقم که باید جلو پیشرفت برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را بگیریم. اما باید با تداوم مذاکرات، به دنبال توقف استفاده ایران از تروریسم مورد حمایت دولتی، پیشبرد برنامه موشکی، و ادامه گسترش فناوری‌های دومنظوره باشیم.»

مانچین علاوه بر درخواست دیدار با آنتونی بلینکن، از دولت نیز خواسته است به کنگره اجازه دهد تا در این «تصمیم بزرگ سیاست خارجی» مشارکت کند تا جلو رسیدن به توافقی مانند برجام ۲۰۱۵ که او آن را «مایوس‌کننده» خوانده است، گرفته شود. وی اضافه کرد: «من هر چه در توان دارم انجام می‌دهم تا خطاهای گذشته را تکرار نکنیم.»

مانچین می‌گوید آمریکا به جای اتکا به واردات انرژی، باید بر انرژی تولید خود تکیه کند. او در این نامه گفت که پشتیبان «سیاست انرژی داخلی استفاده از تمام موارد موجود» است و طرفدار لوایحی در زمینه انرژی که از حمایت هر دو حزب برخوردار باشند. بسیاری از طرفداران محیط زیست آقای مانچین را متهم می‌کنند که برای پیشبرد صنعت سوخت‌های فسیلی آمریکا، به نگرانی‌های زیست‌محیطی بی‌توجه است. 

مانچین نوشت: «کنگره فرصت این را دارد که با تصویب لوایح انرژی دوحزبی بیشتر، قابلیت ما را برای رساندن انرژی مورد نیاز به متحدان و شرکای خود افزایش دهیم. ما نباید برای حل مشکلات انرژی‌مان به ایران روی آوریم.»

کاخ سفید هنوز به اظهارات این سناتور دموکرات واکنشی نشان نداده است.

طبق برخی گزارش‌ها‌، ایران بر خواست حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پافشاری کرده است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چند هفته پیش گفته بود که به ممکن بودن احیای برجام مطمئن نیست. 

جمهوری‌خواهان نیز همچنان مخالف جدی احیای برجام هستند و می‌گویند این توافق دارای مفاد و اقدامات کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست. 

کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، ماه گذشته در توییتر نوشت: «آمریکا در برجام بایدن هیچ چیز نمی‌گیرد: نه نظامی جدی برای اینکه ببینیم حکومت ایران تقلب می‌کند یا نه، نه اهرم فشاری در موضوع گسترش بازرگانی با روسیه و چین، نه محافظتی در مقابل تروریسم ایران، و نه هیچ اقدامی برای کمک به مردم ایران.»

حدود ۸۰ قانون‌گذار جمهوری‌خواه نیز در ماه مارس در نامه‌ای گفتند که حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم به این گروه نظامی «آزادی بیشتری برای افزایش فعالیت‌های شرورانه» می‌دهد.