شکایتی از بایدن که می‌تواند برجام را لغو کند

یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرد که با طرح شکایت برجام را خنثی می‌کند

این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد-POOL / Getty Images via AFP

یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرده است که او را با شکایتی به‌منظور خنثی کردن اجرای توافق هسته‌ای جدید با ایران تحت فشار قرار خواهد داد. بنیاد حقوقی آمریکا اول به دولت بایدن اطلاع داد که «در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه توافق بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد».

وب‌سایت فری بیکن (Free Beacon)  با انتشار این خبر نوشت که این نامه روز پنجشنبه به کاخ سفید ارسال شده است. در این نامه همچنین درخواست شده که دولت بایدن تمام اسناد و ارتباطات داخلی مربوط به برجام را حفظ کند تا بتوان از آن‌ها به‌عنوان بخشی از یک پرونده قضایی در آینده استفاده کرد.

این گروه حقوقی در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد کنگره را برای امضای یک توافق جدید هسته‌ای دور بزند، می‌خواهد او را مجبور کند که به قانون پایبند باشد و هرگونه توافق جدید با ایران را برای تصویب در قوه مقننه ارائه کند.

این تهدید حقوقی نشانه‌ای از افزایش مخالفت با یک توافق هسته‌ای جدید است و راه جدیدی برای وادار کردن دولت بایدن به ارائه این توافق به کنگره برای رای گیری ارائه می‌دهد. با توافق جدیدی که ظاهرا نزدیک است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌ها نگران‌اند که دولت قانون را نقض کند تا توافق را به خط پایان برساند.

رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره به فری بیکن گفتند که شکایت قضایی می‌تواند اجرای توافق را به تعویق بیندازد و دولت را مجبور کند تا شرایط کامل توافق جدید را افشا کند. آن‌ها معتقدند امضای توافق جدید میلیاردها دلار درآمد نقدی برای تهران تامین می‌کند و تقریبا همه تحریم‌ها را به سود جریان تندرو نظام ایران حذف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکات پری، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی که در جریان شکایت این سازمان حقوقی قرار گرفته است، به فری بیکن گفت: «این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد و در عین حال، اعتماد به هرگونه توافقی را که تروریست‌ها در ایران ممکن است در نظر بگیرند، کم می‌کند و در بهترین حالت، هر چیزی را که بدون پیروی از قانون بر سر آن توافق شده بود، باطل می‌کند.» پری گفت دولت بایدن تلاش کرده است جزئیات توافق را از کنگره پنهان کند. دولت همچنین باید تضمین کند که این توافق قبل از امضا به کنگره خواهد آمد.

نامه این گروه حقوقی از کاخ سفید و وزارت خارجه درخواست می‌کند که «همه اسناد را که ممکن است مرتبط با این موضوع باشند، جدا نگه‌ دارند و حفظ کنند». اگر این پرونده به دادگاه راه پیدا کند، مردم آمریکا می‌توانند نگاهی به دیپلماسی پشت درهای بسته دولت بایدن با تهران داشته باشند. این اسناد مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد امتیازهای مورد بحث، مانند حذف نیروی تروریستی سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها است.

سناتور تد کروز در مورد این نامه می‌گوید: «توافق دولت بایدن تحریم‌های غیرهسته‌ای تروریسم را لغو می‌کند، ده‌ها میلیارد دلار برای کار هسته‌ای به خزانه پوتین و صدها میلیارد دلار به خزانه آیت‌الله سرازیر می‌کند تا موشک‌ها و جنگ را در سراسر خاورمیانه گسترش دهد.»