گاردین: روسیه ۲۰ هزار مزدور خاورمیانه‌ای در اوکراین مستقر کرده است

دستمزد ماهانه این افراد بین ۶۰۰ تا ۳ هزار دلار گزارش شده است

ارتش روسیه در حال حاضر دارد صدها جنگجوی سوری را آموزش می‌دهد -- FADEL SENNA / AFP

روزنامه گاردین در گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ منتشر کرد، مدعی شده است روسیه ۲۰ هزار جنگجوی مزدبگیر از خاورمیانه را در منطقه دونباس در شرق اوکراین مستقر کرده تا به نفع نیروهای نظامی روس بجنگند. به گفته مقام‌های اروپایی، ارتش روسیه نه سلاح سنگین در اختیار مزدورهای تحت امرش قرار داده است و نه خودروهای زرهی.

مقام‌های اروپایی همچنین می‌گویند شمار جنگجوهای مزدور ارتش روسیه که در حال حاضر در مناطق جنگی اوکراین حضور دارند، بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر است و بیشتر آن‌ها یا از سوریه و لیبی آمده‌اند یا جنگجوهایی هستند که «گروه واگنر» – یک شرکت خصوصی روسی و ارائه‌دهنده خدمات نظامی – آن‌ها را آموزش داده است. 

بر اساس گزارش گاردین، دستمزد ماهانه هر یک این نیروها، بسته به میزان تجربه و درجه نظامی آن‌ها، رقمی بین ۶۰۰ دلار تا ۳ هزار دلار است.

بر اساس گزارش اخیر گروه واگنر، بیشتر نیروهای این شرکت خصوصی که در لیبی می‌جنگیدند، به خاک اوکراین اعزام شده‌اند. سازمان اطلاعات ارتش اوکراین نیز در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که خلیفه حفتر، یکی از فرمانده‌های ارشد ارتش لیبی، در جریان معامله‌ای با روسیه شماری از جنگجوهای اهل لیبی را به اوکراین اعزام خواهد کرد.       

در روزهای اخیر، همزمان با انتشار خبرهایی در مورد استفاده ارتش روسیه از جنگجوهای خاورمیانه‌ای، برخی ناظران سیاسی تاکید کردند که انتخاب آلکساندر دوورنیکف به مقام فرماندهی نیروهای ارتش روسیه در اوکراین، نقش زیادی در تسریع فرایند پیوستن جنگجوهای خاورمیانه‌ای به ارتش روسیه در اوکراین داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دهم آوریل ۲۰۲۲ آلکساندر دوورنیکف را به عنوان فرمانده جدید ارتش روسیه در اوکراین انتخاب کرد. دوورنیکف پیش‌تر فرمانده نیروهای نظامی روسیه در سوریه بود.

پس از انتشار خبر انتصاب دوورنیکف به فرماندهی ارتش روسیه در اوکراین، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا گفت: «این ژنرال عامل دیگری برای جنایت و وحشی‌گری علیه غیرنظامی‌های اوکراین خواهد بود.» بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، حضور نیروهای نظامی تحت امر دوورنیکف در سوریه به در هم شکستن مخالف‌های دولت بشار اسد منجر شد و عملیات‌های نظامی آن‌ها در خاک این کشور، کشتار غیرنظامی‌ها را افزایش داد و روند تخریب شهرها و آوارگی مردم غیرنظامی را تسریع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حال حاضر ارتش روسیه در حال آموزش صدها داوطلب سوری است که به منظور همکاری با ارتش روسیه در اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند. به عقیده برخی تحلیل‌گران سیاسی، پیوستن جنگجوهای خاورمیانه‌ای به ارتش روسیه، می‌تواند به نفع نبردهای تهاجمی مسکو در شرق اوکراین تمام شود.

از این منظر، خبرنگار گاردین نیز در گزارش روز گذشته خود نوشته است که فرماندهان ارتش روسیه می‌خواهند تا حد ممکن با استفاده از مزدورهای تحت امرشان، که در حال حاضر بخشی از پیاده‌نظام ارتش روسیه به حساب می‌آیند، مناطق بیشتری از شرق اوکراین را اشغال کنند. وی از قول برخی مقامات نظامی کشورهای غربی می‌نویسد که رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در آستانه نهم ماه مه – سالروز پیروزی ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم – پیروزی‌هایی در اوکراین به دست آورد.

بیشتر از جهان